Amaç: Bu çalışma yaşlı bakımı bölümünde okuyan öğrencilerin klinik uygulamalarının ilk ve son günlerinde hissettiklerini ve deneyimlerini belirlemek amacı ile yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışmanın evrenini Rize ilindeki bir sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunun yaşlı bakım bölümünde 2018-2019 eğitim öğretim yılı birinci sınıfta eğitim gören 28 öğrenci oluşturmuştur. Örneklem seçimi yapılmamış, çalışmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden 20 öğrenci ile çalışma yürütülmüştür. Verilerin değerlendirilmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin ilk klinik uygulama sonrası yazmış oldukları dokümanlar değerlendirildiğinde; “korku, heyecan-mutluluk, üzüntü ve kaygı” şeklinde 4 ana tema belirlenmiştir. Aynı öğrencilerin mezun olmadan önceki son klinik uygulama sonrasında deneyimlerini yazdıkları dokümanlarda ise “bakış açısı değişikliği, bilgi artışı, özgüven ve olumlu iletişim” olmak üzere 4 ana tema dikkat çekmektedir.
Sonuç: Çalışma sonucunda, öğrencilerin klinik uygulamalarının sonunda olumlu duygular deneyimledikleri, dolayısıyla teorik ile beraber uygulamanın öğrencilerin özgüven artışı yaşadığı belirlenmiştir. Bu bağlamda öğrencilerin klinik uygulamalarda desteklenmesi önerilmiştir.
Objective: This study was conducted to determine the feelings and experiences of students studying in the department of elderly care in the first and last days of their clinical practice.
Material and Method: The population of study consists of 28 first grade students studying in the department of elderly care at a health services vocational school in Rize province in the 2018-2019 academic year. The sample selection was not made because the study was carried out with 20 students who voluntarily agreed to participate in the study. The content analysis method was used to evaluate the data.
Findings: When the students' documents after the first clinical application were evaluated, 4 main themes were determined as “fear, excitement-happiness, sadness, and anxiety.” In the documents where the same students wrote about their experiences after the last clinical practice before their graduation, four main themes drew attention: "change of perspective, increase in knowledge, self-confidence, and positive communication."
Conclusion: As a result of the study, it was determined that the students experienced positive emotions at the end of their clinical practice, so the students experienced an increase in their self-confidence together with the theoretical practice. In this context, it is recommended to support students in clinical practice.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Orijinal Research |
Authors | |
Publication Date | February 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 30 Issue: 1 |