Giriş: Çalışma vakıf üniversitesinde öğrenim gören birinci sınıf öğrencilerinin ağız diş sağlığı davranışlarına ilişkin algılarının belirlenmesini amaçlamaktadır.
Metod: İlişki arayan tanımlayıcı tipteki araştırmanın örneklemi 477 üniversite öğrencisidir. Veriler tanıtıcı bilgi formu ve Çok Boyutlu Ağız Diş Sağlığı Kontrol Odağı Ölçeği’yle Şubat-Mart 2020 tarihlerinde toplanmıştır. Verilerin değerlendirmesinde, tanımlayıcı istatistikler ile Mann Whitney U, Kruskal Wallis, post hoc Bonferroni ikili karşılaştırma testi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrenciler arasında diş fırçalama alışkanlığı olanlar %77,1, düzenli diş muayenesi yaptıranlar %37,7, DMFT skoru 3,33±2,81’dir. Ağız diş sağlığı davranış puanları içsel motivasyon odağı boyutunda yüksek, diğer alt boyutlarda ve toplamda orta düzeye yakındır. Cinsiyet, düzenli diş fırçalama ve diş muayenesi yaptırma, ağız kokusu problemi, çürük, dolgulu veya eksik diş varlığının ağız diş sağlığı davranışlarını farklı alt boyutlarda ve/veya toplam puanda etkilediği görülmektedir.
Sonuç: Öğrencilerin ağız diş sağlığı davranışları istendik düzeyde değildir. Üniversite eğitiminde ağız sağlığına öncelik verilmesi ve müfredata ağız sağlığını geliştirmeyi destekleyen içeriklerin yerleştirilmesi önerilmektedir.
Introduction: We aim to determine the perceptions of first-year students at a foundation university on oral and dental health behaviors.
Methodology: The sample of this descriptive study seeking a relationship is made up of 477 university students. The data were collected between February and March 2020 using the introductory information form and the Multidimensional Oral Health Control Locus Scale. Descriptive statistics and Mann Whitney U, Kruskal Wallis, post hoc Bonferroni pairwise comparison test were used in the evaluation of the data.
Findings: While 77.1% of the students had the habit of brushing their teeth, 37.7% had regular dental examinations, DMFT score was 3.33±2.81. Oral health behavior scores are high in the intrinsic motivation focus dimension, while the same is close-to-moderate in other sub-dimensions and overall. Such factors as gender, status of regular tooth brushing and dental examination, bad breath problem, presence of decayed, filled or missing teeth affect oral and dental health behaviors in different sub-dimensions and/or total scores.
Conclusion: The oral and dental health behaviors of the students are not at the desired level. It is recommended that oral health be given higher priority during the course of university education and that the content enhancing oral health development be included in the school curriculum.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Orijinal Research |
Authors | |
Publication Date | September 7, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 30 Issue: 4 |