Çocuklara ve çocukluk kavramına yönelik tutumlar,
tarihsel süreç içerisinde köklü değişimler yaşamıştır. 16 yüzyıl öncesinde
çocuklar çeşitli kötülüklerin kaynağı olarak değerlendirilmiş ve varlıklarına
kayıtsız kalınmıştır. Ayrı bir yaşam evresi olarak çocukluk düşüncesinin ortaya
çıkması, ancak Rönesans sonrası toplumsal olayları ile mümkün olmuştur.
Rönesans, Aydınlanma, sanayileşme süreçleriyle birlikte çocuk ve çocukluğa
ilişkin farklı bakış açıları ortaya çıkmış, çocukların yeni çocukluk algısına
uygun şekilde yetiştirilmesine önem verilmiştir. Bu bakımdan bu çalışmada öncelikle
çocuk yetiştirme pratiklerini de etkilemesi bakımından tarih boyunca çocukluğun
kazandığı yeni anlamlar tartışılmıştır. Daha sonra torunlarına bakım sağlayan
büyükanneler aracılığıyla, yeni çocukluk tanımlamalarına uygun güncel bakım
pratikleri ortaya konmaya çalışılmıştır. Çalışmada kullanılan veriler, Antalya
ilinde torunlarına bakım sağlayan büyükannelerle yapılan derinlemesine
görüşmelerden elde edilmiştir. Yapılan görüşmeler çözümlendiğinde, çocukların
kişilikleri, yetenekleri doğrultusunda, uzman görüşleri ile güncel bakım
pratikleri takip edilerek yetiştirilmesi biçiminde görünür olan sorumlu
ebeveynlik modelinin büyükanneler tarafından da takip edildiği anlaşılmıştır. Araştırma
verileri aynı zamanda çocukların
temel ihtiyaçlarının karşılanması, kişisel gelişimleri ve yaratıcılıklarına
katkıda bulunacak faaliyetlere yönlendirilmesi ve çocukta öğrenme arzusunun
teşvik edilmesiyle sağlanan çağdaş bakım faaliyetinin, çocukluğun yeni
yorumlamalarına da yol açtığını yansıtmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Sosyoloji |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 45 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi