Işık resim sanatının önemli öğelerinden biridir. Işığın olduğu yerde gölge de yer almaktadır. Bu sebeple sanat eserlerinde ışık kadar gölgenin betiminden de bahsedilmelidir. Işık, gölgelerle etkileşimi sayesinde formları tanımlar. Nesnenin üzerinde oluşan gölgeler, nesnenin hacminin ve dokusunun verilmesini sağlar, gölgelerin keskinliği ile nesnelerin ışığa uzaklığı belirlenir. Batı sanatında özellikle erken dönemde gölgenin betimi sembolist anlamlarla beraber kullanılmıştır. Figürsüz gölgeler ya da gölgesiz figürler, dramatik etkiyi arttırmış ya da ilahi bir durumu ifade etmiştir. Rönesans dönemi ve mimetik sanatta ise natüralist ifade için gölgenin gerekliliği söz konusudur. Batılılaşma dönemiyle beraber Türk resim sanatında ışık ve gölgenin ifadesi de değişmiştir. Bu makalede Batılılaşma dönemi Türk resim sanatında gölgenin nasıl betimlendiği incelenmiştir. Bunun için Avrupa sanatındaki gölge ifadeleri araştırılmış ve örnekler karşılaştırılmıştır.
Resim sanatında ışık gölge Batılılaşma dönemi Türk resim sanatı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Sanat Tarihi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 55 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi