Literatürde yaşlılık kuramları olarak öne sürülmüş olan birçok kurama rastlanılmaktadır. Özellikle sosyolojik kuramlar, yaşlılara yönelik geliştirilen sosyal politikalar da göz önünde bulundurulduğunda; kazanımlarıyla ve eleştirildiği noktalarda yol gösterici olabilmektedir. Bu çerçevede yaşlılık kuramlarından olan aktivite kuramı merkeze alınarak, yaşlıların sağlıklı ve başarılı yaşlanma konusunda yaşlılık dönemlerinde de sosyal hayattan ve aktivitelerden kopmaması gerektiği konusuna değinme gereksinimi doğmaktadır.
Yaşlılığın başlama yaşı konusunda yeniden düzenlemeler yapıldığı günümüzde, yaşlılar için çeşitli kurumlar ve kuruluşlar aracılığıyla kültür, sanat, spor ve sağlık aktivitelerinin düzenlendiği bilinmektedir. Hayat boyu öğrenme programları, halk eğitim programları ve son zamanlarda Türkiye’de de örnekleri görülmeye başlanmış olan Üçüncü Yaş Üniversiteleri, yaşlıların eğitimi söz konusu olduğunda gündeme gelmektedir. Her programın kendi içinde birtakım özellikleri ve hedefledikleri kazanımları olmasına rağmen; Üçüncü Yaş Üniversiteleri yaşlılar için diğer aktivitelere oranla daha uzun soluklu ve aynı zamanda içinde birden fazla aktiviteyi içermekte olan programlar olarak değerlendirilebilmektedir.
Yaşlılara yönelik olarak tasarlanmış ve yaşlıların eğitim aldığı bu programlar genel olarak yaşlılara sağladığı faydalar çerçevesinde değerlendiriliyor olsa da yaşlıların bu programlara katılmasının onların yaşlılık sürecine olumlu katkı sağlayacağı düşüncesini de destekleyen aktivite kuramı çerçevesinde, bu eğitimlerin bir değerlendirilmesinin yapılması hedeflenmiştir. Çalışmada, aktivite kuramı merkeze alınmış olsa da kuramın iddialarında yer aldığı şekliyle, bu eğitimlere katılan yaşlı profiline ek olarak katılmak isteyip katılamayan bireylere ulaşmak konusunda farkındalık oluşturulmak istenilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 2, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 56 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi