Uluslararası arenada toplumsal barışın sağlana bilmesi için günümüzde gerek ülkeler arasında çıkan krizlerin gerekse ülke içindeki farklı gruplar arasında ortaya çıkan çatışmaların barışçıl yollarla çözümlenebilmesi ulusüstü (supranasyonal) kurumların gerekliliğini gündeme getirmektedir. Bu kapsamda devletler, bazı yetkilerini ulusüstü kurumlarla paylaşmakta veya devretmektedir. Makalede, ulusların bu çerçevede paylaştığı ya da devrettiği yetkilerin hukuki dayanaklarının neler olduğu öncelikle ortaya konulmaya çalışılacaktır. Temelde her bir çatışma yahut anlaşmazlık için ad hoc olarak kurulan barış güçlerinin hangi yetkilerle donatıldığı da bunların oluşturan uluslararası hukuki metinler kapsamında detaylandırılacaktır.
Bu bağlamda makalede söz konusu barış güçlerinin hangi esaslara göre şekillendiği ve gönüllük esasına göre faaliyet göstermeleri konuları da açıklanmıştır. Ayrıca barış gücüne ihtiyaç duyan devletlerin genellikle Balkanlar, Orta Doğu, Akdeniz ve Asya’da yoğunlaşmasının arka planı ve bu operasyonlarda uyulması gereken hukuki, insani, siyasi ve mali ilkeler, bahse konu barış gücünün bağlı bulunduğu uluslararası belgeler ışığında irdelenmiştir.
BM tarafından yürütülen uluslararası toplumsal barışın sağlanmasına yönelik tedbirlerin, BM zorlaması değil, ihtiyaç duyan ülkenin rızası dâhilinde yapılması, bu tedbirlere ilişkin faaliyetlerin de bölgesel hegemonya ve terör faaliyetlerinin önüne geçme amacı taşıması, örnek olaylarla birlikte anlatılacaktır.
Bu operasyonların ortaya çıkaracağı mali külfetin kimler tarafından karşılanacağı, BM’nin genel finansmanı çerçevesinde ifade edilmiş ve BM’nin gerçekleştirdiği barış gücü harcamalarının hukuki statüsü örnek olaylar ve uluslararası hukuki metinler ışığında ifade edilecektir.
kısa zamanda bilgi verirseniz teşekkür ederim.
Today, in order to ensure social peace in the international arena, and the need to fine peaceful ways to sort out, the crises between countries or to solve the conflicts that arise between different groups in the country raises the necessity of supranational institutions.
In this context, Countries share some of their powers with international institutions. This article will try to reveal the legal basis of the powers that nations share with these organizations within this framework. Basically, as an established ad hoc for each conflict or dispute depending on which powers the peacekeepers are equipped with, will be detailed within the framework of the legal texts.
In this context the subject of the article is to explain that on what basis the peacekeeping forces are shaped and to open up about their voluntary based operations. Balkans, the Middle East, the Mediterranean as the regions who need the peacekeeping forces, Background of concentration in Asia and the legal, humanitarian, political and financial principles related to these forces that must be followed in these operations, will be explained in the light of international concepts.
The measures taken by the United Nations to ensure international peace, are not UN compulsions but are carried out within the consent of the state in need and the aim of activities related to these measures are to protect the regional hegemony and prevent terrorist activities. Will be explained with case studies.
Who will meet the financial burden of these operations, stated in the general context of the United Nations, and the legal status of the expenses of the UN peacekeeping forces will be studied in the light of case studies and international legal texts?
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context |
Journal Section | KARAR İNCELEMELERİ |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2021 |
Acceptance Date | December 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 29 Issue: 1 |