This study aimed to examine measurement invariance of the Career Anxiety Scale developed by Çetin-Gündüz and Nalbantoğlu-Yılmaz (2016). For this purpose, multigroup confirmatory factor analysis was performed to test measurement invariance by gender and grade level. The study group consisted of 415 students studying in the 11th and 12th grades in Nevşehir city center. Within the framework of the study model, configural, metric, scalar, and strict invariance were examined using fit coefficients. The analysis results proved the measurement invariance of the Career Anxiety Scale for both genders. It was also observed that configural, metric, scalar, and strict invariance were established for the 11th and 12th-grade students.
Bu araştırmanın amacı Çetin-Gündüz ve Nalbantoğlu-Yılmaz (2016) tarafından geliştirilen Kariyer Kaygısı Ölçeği’nin ölçme değişmezliğinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda Kariyer kaygısı ölçeğinin yapısının cinsiyete ve sınıf düzeyine bağlı ölçme değişmezliğinin incelenmesinde çoklu gruplu doğrulayıcı faktör analizi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Nevşehir il merkezindeki 11 ve 12. sınıflarda okuyan 415 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmada belirlenen temel model çerçevesinde ölçme değişmezliği uyum katsayıları kullanılarak incelenmiştir. Bu doğrultuda yapılan analizler sonucunda ise kariyer kaygısı ölçeğinin maddelerinin kız ve erkek katılımcılar için ve 11-12. Sınıflar için ölçme değişmezliğinin sağlandığı gözlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/