Abstract. Adolescence is a period of significant changes, during which the individual makes many plans for the future. Some researches reveal that individuals in adolescence may also be prone to making wrong decisions, if they are deprived of the necessary guidance during this period. It can be a problematic period for the individual, parents, friends, relatives etc. Thus, the researchers think that the results of this study will guide various future studies. This period coincides with high school period taking The World Health Organization's definition of adolescence, grade levels and ages of students in our country into consideration. Moreover, metaphors which have an important place in daily life and are widely used, can be a research topic in various disciplines. The purpose of this research is to reveal the metaphors produced by high school students about future. The research data, have been collected from 144 high school students living in Turkey and analyzed by means of content analysis. At the end of the research, 96 metaphors have been created in fifteen categories on four themes. Finally, the findings have been discussed taking the results of various studies in the literature into consideration, and some suggestions have also been made.
Ergenlik bireyin yaşamındaki önemli değişimlerin yaşandığı bir dönemdir. Ergenlik döneminde birey geleceğe ilişkin birçok plan yapar. Bazı araştırma sonuçları ergenlik dönemindeki bireylerin yanlış kararlar almaya eğilimli olabileceğini, bireye bu dönemde gerekli rehberlik yapılmadığı takdirde hem bireyin kendisi, ebeveynleri, arkadaşları ve akrabaları için problemli bir döneme dönüşebileceğini ortaya koymaktadır. Bu nedenle bu araştırmanın sonuçlarının gelecekte yapılacak çeşitli araştırmalara yön vereceği düşünülmektedir. Dünya sağlık örgütünün ergenlik dönemi tarifi ve ülkemizde öğrencilerin sınıf seviyeleri ve yaşları birlikte değerlendirildiğinde bu dönemin lise eğitimi içinde bir döneme rastladığını söylemek yanlış olmaz. Diğer taraftan günlük yaşamda önemli bir yer tutan ve oldukça yaygın olarak kullanılan metaforlar çeşitli disiplinlerde araştırma konusu olarak karşımıza çıkmaktadır. Bireyin yaşamında önemli bir yer tutan ve ergenlik dönemini de içine alan lise öğrencilerinin geleceğe ilişkin ürettikleri metaforları ortaya çıkarmak bu araştırmanın temel amacıdır. Nitel araştırma deseninde tasarlanan bu araştırmanın verileri Türkiye'de öğrenim gören 144 lise öğrencisinden elde edilmiş ve içerik analizi yönteminden yararlanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonunda dört tema altında toplanan on beş kategoride 96 metafor oluşturulmuştur. Son olarak araştırma bulguları literatürde yer alan çeşitli araştırma sonuçları ile birlikte değerlendirilerek çeşitli öneriler geliştirilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/