Bu araştırmada, özel gereksinimli çocuğu olan ebeveynlerin bilişsel-davranışsal kaçınma, fonksiyonel olmayan tutum ve umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma grubunu Kastamonu ilinde bulunan ve özel gereksinimli çocuğu olan 155 ebeveyn oluşturmaktadır. Verilerin analizinde ortalama, t testi, anova ve pearson korelasyon katsayısı analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre özel gereksinimli çocuğu olan ebeveynlerin bilişsel-davranışsal kaçınma, fonksiyonel olmayan tutum ve umutsuzluk düzeyleri arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Ebeveynlerin medeni durumları ve özel gereksinimli çocuklarının cinsiyetlerine göre bilişsel-davranışsal kaçınma, fonksiyonel olmayan tutum ve umutsuzluk düzeylerinde anlamlı ilişki bulunmamıştır. Ebeveynlerin cinsiyetlerine, yerleşim yerlerine, özel gereksinimli çocuğun eğitim gördüğü kademeye ve eğitsel tanılarına göre bilişsel-davranışsal kaçınma, fonksiyonel olmayan tutum ve umutsuzluk düzeylerinde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Özel gereksinimli çocuğu olan ebeveynlerin umutsuzlukları ve fonksiyonel olmayan tutumları düşük düzeyde; ebeveynlerin bilişsel-davranışsal kaçınmaları ise ortalamanın üzerinde olduğu görülmüştür.
In this study, the aim is to determine the relationship between cognitive-behavioral avoidance, dysfunctional attitudes and hopelessness levels of parents having children with special needs. The research group consists of 155 parents having children with special needs in Kastamonu. Mean, t test, anova and pearson correlation coefficient analysis techniques were used in the analysis of the data. According to the research findings, significant relationships were found between cognitive-behavioral avoidance, dysfunctional attitudes and hopelessness levels of parents having children with special needs. No significant relationship was found in cognitive-behavioral avoidance, dysfunctional attitude and hopelessness levels according to the marital status of the parents and the sex of their children with special needs. Significant relationships were found in cognitive-behavioral avoidance, dysfunctional attitudes, and hopelessness levels according to the sex of the parents, the place of residence, the level of education of the child with special needs, and educational diagnoses. Hopelessness and dysfunctional attitudes of parents having children with special needs are low whereas; cognitive-behavioral avoidance of parents was found to be above the average.
child with special needs cognitive-behavioral avoidance dysfunctional attitude hopelessness
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/