Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu'nun (DEHB) temel özelliği, kalıcı ve sürekli olan dikkat süresinin kısalığı, olumsuz durumdan kaçınmaya yönelik denetim eksikliği nedeniyle davranışlarda ya da bilişte ortaya çıkan ataklık ve huzursuzluktur. Bu çalışmanın amacı, Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) tanısı konmuş kaynaştırma öğrencilerine verilen Bireysel Dikkat Geliştirme Eğitiminin dikkat becerilerini geliştirmeye yönelik etkisini ortaya koymak ve bu doğrultuda öğrencilerin dersine giren sınıf öğretmenlerin öğrencinin dikkat özelliklerine ilişkin görüşlerini almaktır. Araştırma da nicel ve nitel yöntemler kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda DEHB olan öğrencilere öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda ise öğretmenlerin DEHB öğrencilerinin Bireysel Dikkat Geliştirme Eğitimi’nin etkisini belirlemek amacıyla nitel araştırma tekniklerinden betimsel yöntem kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Bourdon dikkat testi ve öğretmen görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada, nicel verilerinden elde edilen bulgulara göre DEHB tanısı almış öğrencilere verilen bireysel dikkat geliştirme eğitiminin öğrencilerin dikkat toplama becerilerinin önemli ölçüde arttığı, deney ve kontrol grubunun dikkat düzeyi belirleme testinden aldıkları puan ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur. Nitel verilerden elde edilen bulgular ise öğretmenler, DEHB olan öğrencilerin eğitim öncesi ve sonrası kıyaslandığında, öğrencilerinin büyük çoğunluğunun hem dikkat süresinin hem de eğitim performans düzeyinin arttığını belirtmişlerdir.
The key characteristic of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is the permanent and lasting shortness of attention span and the impetuosity and uneasiness that occur in the actions or cognition due to the lack of control intended for avoiding negative situations. The purpose of this study is to determine the effect of individualized attention improvement training program for students who are diagnosed with ADHD and receive education within the scope of inclusive applications on improving attention skills and accordingly to examine the attitudes of the primary school teachers towards their attention skills. In this study, both quantitative and qualitative methods were used. Pre-test /post-test control group experimental design was used for investigating the impact of the training program on students with ADHD. Descriptive method, one of the qualitative research techniques, was used to determine the impact of individualized attention improvement training that the teachers applied to improve the attention focusing skills of their students with ADHD. Bourdon attention test and teacher interview form were used as data collection tools. According to the findings obtained through quantitative data, it was found that individualized attention improvement training offered to students diagnosed with ADHD significantly increased their attention focusing skills, and the difference between average scores the experimental and control groups participating in the study obtained from the attention-level test was statistically significant. On the other hand, according to the findings obtained from qualitative data, teachers stated that vast majority of the students with ADHD had an increased level of both attention span and educational performance when compared to pre and post training.
Attention Attention Deficit Hyperactivity Focusing Attention Individual Attention Improvement Training
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/