The aim of this study is to determine the level of talent management implementations in private schools. The study is designed in the survey model. Target population of the study private schools in Istanbul. The sample of the study consists of 257 teachers. The sample was chosen through simple random sampling. The data of the study was collected through “Talent Management Scale for Private Schools” that include three sub-dimensions and 25 items. In order to analyze the data, standard deviation, mean, independent samples t-test, one-way ANOVA analysis were used. According to the findings obtained from this study, the level of teachers' opinions regarding talent determining dimension, talent culture dimension and talent management were determined to be moderate. However, their levels of talent developing dimension were found to be high. In addition, it was identified that the opinions of teachers’ regarding the talent management implementations showed statistical no significant difference according to gender, age, seniority and educational level variables. The opinions of teachers’ regarding the talent management implementations showed statistical significant differences according to the organization where s/he works variable. Tukey-b tests revealed that opinions of primary school teachers’ differ from opinions of elementary school teachers’ and high school teachers’. According to seniority variable in talent development dimension, this difference was found to be between those who have 1-5 years of seniority and those who have 6-10 years of seniority.
Bu araştırmanın amacı, özel okullarda yetenek yönetimi uygulamalarının gerçekleşme düzeyini belirlemektir. Araştırma tarama türünde desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma evrenini İstanbul’da bulunan özel ilkokul, ortaokul ve liseler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini basit tesadüfi yöntemle belirlenmiş olan 257 öğretmen oluşturmuştur. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen üç alt boyut ve 25 maddeden oluşan Özel Okullar İçin Yetenek Yönetimi Ölçeği aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin analizi için standart sapma, ortalama, bağımsız örneklem t-testi ve ANOVA testleri kullanılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin yetenek belirleme, yetenek kültürü boyutlarına ve yetenek yönetiminin toplamına ilişkin görüşleri “orta” düzeyde iken, yetenek geliştirme boyutunda ise öğretmenlerin görüşlerinin “yüksek” düzeyde bulunmuştur. Yetenek yönetimi uygulamalarına yönelik öğretmenlerin görüşleri; cinsiyet, yaş ve öğrenim durumu değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark göstermemektedir. Çalıştığı kurum ve kıdem değişkenine göre ise yetenek geliştirme boyutunda istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. İlkokullarda görev yapan öğretmenlerin görüşlerinin, ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenlerin görüşlerinden farklılaştığı bulunmuştur. Yetenek geliştirme boyutunda kıdem değişkenine göre bu farkın 1-5 yıl kıdeme sahip olanlarla 6-10 yıl kıdeme sahip olanlar arasında olduğu belirlenmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/