In this study, the challenges faced in enhancing formal and non-formal education and training courses, the benefits of these courses for stakeholders and solution proposals of teachers for the challenges faced were examined. The study is one of qualitative research methods, was used. The study group of the study was comprised of 48 teachers who teach at ETCs in the Nizip district of Gaziantep province in the academic year of 2015-2016. Semi-structured interview method was used in the present study. The data were analyzed using descriptive and content analyses techniques. A qualitative data analysis program (ATLAS.ti 6) was used in the analysis of the data. According to teachers who teach at ETCs, the most commonly faced challenges are absenteeism, lack of resources for courses, lack of interest in courses due to being provided free of charge and students’ not taking these courses seriously. It was found that the positive contributions of ETCs are that these courses support school courses and teachers financially, promote teachers’ professional development, and help students who are in need financially. Based on teachers’ views, it was suggested that resources must be provided for the ETCs, cooperation must be built with parents, students must be informed about the importance of the courses and a small proportion of money must be taken from the families to hold the ETCs effectively and efficiently.
Bu araştırmada örgün ve yaygın eğitimi destekleme ve yetiştirme kurslarında karşılaşılan sorunlar, kursun paydaşlara olumlu katkıları ve kurs sürecinde yaşanan sorunlara yönelik öğretmen görüşleri temelinde çözüm önerileri incelenmiştir. Bu çalışma nitel araştırma desenlerinden durum çalışmasıdır. Çalışma grubunu 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Gaziantep Nizip İlçesinde DYK’da görevli 48 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada görüşme yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılmıştır. Veriler betimsel ve içerik analizi yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde nitel veri analiz programı (ATLAS.ti 6) kullanılmıştır. DYK’da görevli öğretmen görüşlerine göre kurslarda en fazla yaşanan sorunlar; devamsızlık, kursa yönelik kaynak eksikliği, kursun ücretsiz olmasının ilgiyi azaltması ve öğrencilerin kursu ciddiye almamaları şeklindedir. Çalışmada DYK’nın, öğrencilerin okul derslerine destek, öğretmene maddi destek olması, öğretmenlerin mesleki gelişimini sağlama ve maddi durumu iyi olmayan öğrencilere destek olması gibi olumlu katkılarının olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmen görüşlerine göre; DYK’nın daha etkili ve verimli bir şekilde devam etmesi için; kursa yönelik kaynaklar sağlanmalı, aile ile işbirliği sağlanmalı, öğrencilere kursun önemi hakkında bilgi verilmeli ve kurslar için aileden az miktarda ücret talep edilmelidir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/