Individuals faced with many problems that will create stress, fear or anxiety throughout their lives. In this case coping strategies used by individuals vary. Some individuals are looking for solutions to dealing directly with the problem, while others prefer to move away from the problem by ignoring case. But in any case, this strategy which individuals use has the power to affect the roles of in adulthood. In this context, the strategies which used by children at an early age in problem situations are important to identify. This research aims to determine the coping strategies used in problem situation by preschool children. Using the case study method, one of the qualitative research methods and data was collected from 32 preschoolers who attend a government early childhood education center which depends on MoNE in Kars. An illustrated storybook written by Ferit Avcı whose name is “Kırmızı Fili Gördünüz mü? (Have You Seen the Red Elephant?)” used as a data collecting tool in this study. Children were asking to produce lots of solutions for the problem situation at the end of this book. These strategies across problem used by children analyzed according to their coping strategy categories as active-cognitive, active-behavioral and avoidant. It is determined that preschool children who attend the preschool education institution use more active-behavioral strategies to cope with their problem situations. In this period, children can define, experience and evaluate these strategies through the activities that will be included in the training flow.
Bireyler yaşamları boyunca korku, kaygı ya da stres yaratacak pek çok problemle karşı karşıya kalabilirler. Bu durumlarında bireylerin kullandıkları başa çıkma stratejileri farklılık gösterir. Bazıları problemle doğrudan ilgilenerek çözüm yolları ararken, bazıları görmezden gelerek problem durumdan uzaklaşmayı tercih ederler. Ancak her durumda bireylerin kullandıkları bu stratejiler, yetişkinlikteki rollerini etkileyecek güce sahiptir. Bu bağlamda erken yaşlarda çocukların problem durumlarında kullandıkları stratejilerin belirlenmesi önemlidir. Bu araştırmanın amacı okul öncesi dönemdeki çocukların problem durumunda kullandıkları baş etme stratejilerinin belirlenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden biri olan örnek olay yöntemi kullanılan bu araştırmanın çalışma grubunu Kars il merkezindeki MEB’e bağlı bir okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 32 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Ferit Avcı’nın “Kırmızı Fili Gördünüz mü?” kitabı kullanılarak elde edilmiştir. Çocuklardan bu kitabın sonunda yer alan problem duruma ilişkin çözüm önerileri üretmeleri istenmiştir. Bu problem karşısında çocukların kullandıkları stratejiler, aktif-bilişsel, aktif-davranışsal ve kaçınmacı başa çıkma stratejileri kategorilerine göre incelenmiştir. Çocukların problem durum karşısında aktif-davranışsal stratejiyi diğer stratejilere göre daha fazla tercih ettikleri belirlenmiştir. Eğitim akışında yer verilecek olan etkinlikler aracılığıyla çocukların bu stratejileri tanıması, deneyimlemesi ve değerlendirmesi sağlanabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/