In this study, empirical studies related to effective
schools in Turkey were examined. These studies were evaluated systematically by
means of thematic content analysis. For this aim, the Web of Sciences, ERIC, Scopus,
DergiPark, EBSCO, Turkish Education Index, and Google Scholar databases were
scanned for the years 2001-2017, and 28 academic articles were examined. In the
studies examined, the common findings were that (i) there are significant and
positive relationships between individual and organisational factors and
effective schools and (ii) vocational support to teachers is important in
establishing an effective school environment. Furthermore, in the studies
examined, suggestions towards establishing school effectiveness centred on (i)
enabling continuous vocational development of teachers (ii) strengthening
cooperation between the school and its community (iii) the necessity of
creating a common goal and vision at the school and (iv) creating physical environments
aimed at quality student learning.
Bu çalışmada Türkiye’de okul etkililiğine ilişkin yapılan ampirik
araştırmalar incelenmiştir. Bu araştırmalar tematik içerik analizi yoluyla
sistematik bir biçimde değerlendirilmiştir. Bu amaçla 2001 ile 2017 yılları arasında Web
of Sciences, ERIC, Scopus, Dergi Park, EBSCO, Türk Eğitim İndeksi, Google
Akademik veri tabanlarında taranan 28 makale incelenmiştir. İncelenen
araştırmalarda ortak olarak (i) etkili bir okul ile bireysel ve örgütsel
değişkenlerin anlamlı ve pozitif ilişkiler verdiği (ii) etkili bir okul ortamı
sağlamada öğretmenleri mesleki olarak desteklemenin önemli olduğu bulgularına
ulaşılmıştır. Bunun yanında incelenen çalışmalarda okul etkililiğini sağlamaya
yönelik önerilerin (i) öğretmenlerin sürekli mesleki gelişimlerin sağlanması
(ii) okul-çevre iş birliğininin güçlendirilmesi (iii) okulda ortak amaç ve
vizyon oluşturulmasının gerekliliği (iv) nitelikli öğrenci öğrenmesi sağlamaya
yönelik fiziksel ortamların oluşturulması özelliklerinde yoğunlaştığı
görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/