Bu araştırmanın amacı, beden eğitimi öğretmenlerinin
alternatif ölçme değerlendirme araç, yöntem ve yaklaşımlarını önemseme ve
kullanma düzeylerinin paydaş görüşleri eşliğinde incelenmesidir. Araştırma,
karma yöntemde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini 2016 – 2017
eğitim öğretim yılında Manisa ve İzmir illerinde görev yapan beden eğitimi
öğretmenleri (440 öğretmen; özel n=215, devlet n=225) oluşturmaktadır. Nicel
verilerin elde edilmesinde, Balcı ve Tekkaya’nın (2000) “Alternatif Ölçme
Değerlendirme Araçlarını Kullanma ve Önemseme Düzeyi Ölçeği” kullanılmıştır.
Veri analizinde, bağımsız gruplar için t test ve tek yönlü varyans analizi
kullanılmıştır. Nitel verilerin elde edilmesinde ise araştırmacılar tarafından
özel ve devlet okulu öğretmenleri ve akademisyenler için ayrı şekilde
geliştirilen ve 9’ar sorudan oluşan nitel görüşme formları kullanılmıştır. Her
gruptan dörder kişi ile gerçekleştirilen görüşmelerden elde edilen veriler
kayıt altına alınmış ve betimsel analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Ölçme
değerlendirme araçlarını kullanım sıklığı açısından en fazla gözlem en az ise Vee diyagramının ön plana çıktığı görülmüştür. Okul türüne göre,
ölçme araçlarını kullanım sıklığı açısından, özel okul öğretmenlerinin devlet
okulu öğretmenlerine göre alternatif ölçme araçlarını daha fazla tercih
ettikleri görülmüştür. Araştırmaya katılan devlet okulu öğretmenlerinin
alternatif ölçme araçları konusunda herhangi bir hizmet içi eğitim almadıkları;
özel okullarda ise bu konudaki eğitim faaliyetlerine önem verildiğini görüşme
sonuçlarına dayalı olarak söylemek mümkündür.
The purpose of this study is to examine of physical education teachers'
level of importance and use of measurement and evaluation tools by stakeholder
perspectives. The research was carried out in mixed mothod. 440 teachers
(private n = 215, public n = 225) who work in Manisa and Izmir provinces
constitute the sample group of the research. In the acquisition of quantitative
data, "Using and Importance Level of Alternative Measurement and Evaluation
Tools Survey in Physical Education" developed by researchers using Balcı
and Tekkaya’s (2000) scale was used. In the acquisition of qualitative data,
qualitative interview forms developed by researchers for private and
public-school teachers and academician were used. Data from interviews with
four people from each group were recorded and analyzed by descriptive analysis
method. In data analysis, frequency, percentage values and chi square test were
used. In the case of obtaining qualitative data, qualitative interview forms
developed by the researchers for teachers and academicians were used. Data
obtained from interviews with four academicians, four private and four public
school physical education teachers were recorded and analyzed by descriptive analysis
method. It is understood that teachers use the most observation, least Vee
diagram as measurement evaluation tools in their classes. In the analysis of
the data for the frequency of use of the alternative measurement and evaluation
tools according to the school type, it was seen that private school teachers
more often used this tool than public school teachers. It has been understood
from interviews that public school teachers have no in-service training on
alternative measurement tools but private schools constantly have trained their
teachers in this regard.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/