Research Article
BibTex RIS Cite

Investigating Classroom Teachers' Creativity Fostering Behaviors

Year 2018, , 242 - 262, 15.12.2018
https://doi.org/10.19126/suje.406650

Abstract

The purpose of the research is to examine the
creativity-fostering behaviors of classroom teachers. The sample of the
research in the survey model is composed of 80 class teachers who are working
in Kahramanmaras province. The data of the research were collected using the
"Teacher Information Form" and the "Creativity Fostering Teacher
Index Scale" developed by Soh (2000) and adapted to Turkish by Dikici
(2013). In the analysis of the data, statistical methods such as independent
samples T test, Mann Whitney U test and Kruskal Wallis H test were used in
addition to arithmetic mean and standard deviation. As a result of the
research, there was no significant difference between classroom teachers
participating in the research in the research process, high levels of
creativity fostering behaviors in the classroom teaching activities, teachers'
creativity fostering behaviors and marital status, gender, education status,
grade level and education technology usage frequency.

References

  • Akdağ, M. Güneş, H. (2003). Öğretmen Rolünün Yaratıcı Bir Sınıf Ortamı Oluşturmasındaki Önemi. Milli Eğitim Dergisi, 159 (Yaz). http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/159/akdag-gunes.htm adresinden 15.01.2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Batdal Karaduman, G. (2016). Kuram İyi de Sınıfda Ne Yapalım Öğretmen El Kitabı, Gelişimin Sihri: Yaratıcılık. (Ed. Nihal Kuyumcu). İstanbul: E Yayınları, 163-187.
  • Dikici, A. (2013). Yaratıcılığı Destekleyen İlköğretim Öğretmenleri İndeksi Ölçeği'nin Türkçe'ye Uyarlanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 307-324.
  • Doğanay, A. (2009). Üst Düzey Düşünme Becerilerinin Öğretimi içinde Öğretim İlke ve Yöntemleri (Ed: Ahmet Doğanay), s.304-356, Ankara: Pegem Akademi.
  • Emir, S., Erdoğan, T., Kuyumcu, A. (2007). Türkçe Öğretmenliği Öğrencilerinin Yaratıcı Düşünme Düzeyleri İle Sosyo-Kültürel Özelliklerinin İlişkisi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi. 7 (1), 78-87.
  • Erdoğdu, M. (2006). Yaratıcılık Ile Öğretmen Davranışları Ve Akademik Başarı Arasındaki Ilişkiler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (Yaz), 95-106. http://dergipark.gov.tr/esosder/issue/6131/82229 adresinden 15.11.2016 tarihinde indirilmiştir.
  • Ilısulu, T. İ. (2013). Yaratıcılığın Insan Hayatındaki Rolü ve Önemi. e-Journal of New World Sciences Academy, 8 (1), 6-14. http://newwsa.com/download/gecici_makale_dosyalari/NWSA-6761-3023-6.pdf adresinden 16.11.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Torrance, E.P. (1977). Creativity in The Classroom: What Research Says to The Teacher. Washington : National Education Association. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED132593.pdf adresinden 16.11.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • San, İ. (2002). Yaratıcılığı Geliştiren Bir Yöntem Ve Yaratıcı Bireyi Yetiştiren Bir Disiplin: Yaratıcı Drama Içinde Yaratıcı Drama (Ed: H.Ömer Adıgüzel), 342-363, Ankara: Naturel
  • Yıldırım, B. (2006). Öğretmenlerin Yaratıcılığa Bakış Açısı Ve Ana Sınıfı Çocuklarının Yaratıcılık Düzeylerinin Öğretmenin Yaratıcılık Düzeyine Göre Incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Yenilmez, K. & Yolcu, B. (2007). Öğretmen Davranışlarının Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Gelişimine Katkısı. Sosyal Bilimler Dergisi. 18, 95-105.

Sınıf Öğretmenlerinin Yaratıcılığı Destekleyici Davranışlarının İncelenmesi

Year 2018, , 242 - 262, 15.12.2018
https://doi.org/10.19126/suje.406650

Abstract

Araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin yaratıcılığı destekleyici
davranışlarının farklı değişkenler açısından incelenmesidir. Tarama modelinde
olan araştırmanın örneklemini Kahramanmaraş ilinde görev yapmakta olan 80 sınıf
öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından
geliştirilen "Öğretmen Bilgi Formu" ve Soh (2000) tarafından
geliştirilen ve Dikici (2013) tarafından Türkçeye uyarlanan "Yaratıcılığı
Destekleyen Öğretmen İndeksi Ölçeği" kullanılarak toplanmıştır. Verilerin
analizinde aritmetik ortalama ve standart sapmanın yanı sıra bağımsız
örneklemler t testi, Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis H testi istatistik
yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda araştırmaya katılan sınıf
öğretmenlerinin sınıf-içi eğitim öğretim sürecinde yüksek düzeyde yaratıcılığı
destekleyici davranışlar gösterdiği bulunmuştur. Öğretmenlerin yaratıcılığı
destekleyici davranış gösterme düzeyleri ile medeni durumları, cinsiyetleri,
eğitim durumları, okuttukları sınıf düzeyi ve eğitim teknolojisi kullanım
sıklıkları arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken; öğretmenlerin mezun
oldukları okul ile yaratıcılığı destekleyici davranış gösterme düzeyleri
arasında anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur.

References

  • Akdağ, M. Güneş, H. (2003). Öğretmen Rolünün Yaratıcı Bir Sınıf Ortamı Oluşturmasındaki Önemi. Milli Eğitim Dergisi, 159 (Yaz). http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/159/akdag-gunes.htm adresinden 15.01.2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Batdal Karaduman, G. (2016). Kuram İyi de Sınıfda Ne Yapalım Öğretmen El Kitabı, Gelişimin Sihri: Yaratıcılık. (Ed. Nihal Kuyumcu). İstanbul: E Yayınları, 163-187.
  • Dikici, A. (2013). Yaratıcılığı Destekleyen İlköğretim Öğretmenleri İndeksi Ölçeği'nin Türkçe'ye Uyarlanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 307-324.
  • Doğanay, A. (2009). Üst Düzey Düşünme Becerilerinin Öğretimi içinde Öğretim İlke ve Yöntemleri (Ed: Ahmet Doğanay), s.304-356, Ankara: Pegem Akademi.
  • Emir, S., Erdoğan, T., Kuyumcu, A. (2007). Türkçe Öğretmenliği Öğrencilerinin Yaratıcı Düşünme Düzeyleri İle Sosyo-Kültürel Özelliklerinin İlişkisi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi. 7 (1), 78-87.
  • Erdoğdu, M. (2006). Yaratıcılık Ile Öğretmen Davranışları Ve Akademik Başarı Arasındaki Ilişkiler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (Yaz), 95-106. http://dergipark.gov.tr/esosder/issue/6131/82229 adresinden 15.11.2016 tarihinde indirilmiştir.
  • Ilısulu, T. İ. (2013). Yaratıcılığın Insan Hayatındaki Rolü ve Önemi. e-Journal of New World Sciences Academy, 8 (1), 6-14. http://newwsa.com/download/gecici_makale_dosyalari/NWSA-6761-3023-6.pdf adresinden 16.11.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Torrance, E.P. (1977). Creativity in The Classroom: What Research Says to The Teacher. Washington : National Education Association. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED132593.pdf adresinden 16.11.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • San, İ. (2002). Yaratıcılığı Geliştiren Bir Yöntem Ve Yaratıcı Bireyi Yetiştiren Bir Disiplin: Yaratıcı Drama Içinde Yaratıcı Drama (Ed: H.Ömer Adıgüzel), 342-363, Ankara: Naturel
  • Yıldırım, B. (2006). Öğretmenlerin Yaratıcılığa Bakış Açısı Ve Ana Sınıfı Çocuklarının Yaratıcılık Düzeylerinin Öğretmenin Yaratıcılık Düzeyine Göre Incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Yenilmez, K. & Yolcu, B. (2007). Öğretmen Davranışlarının Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Gelişimine Katkısı. Sosyal Bilimler Dergisi. 18, 95-105.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Gülşah Batdal Karaduman 0000-0001-5725-0949

Cavide Çiftçi

Publication Date December 15, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Batdal Karaduman, G., & Çiftçi, C. (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Yaratıcılığı Destekleyici Davranışlarının İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 8(3), 242-262. https://doi.org/10.19126/suje.406650