Previous research has
indicated the gravity of both parenting and parental bond on a child’s
successful upbringing. In this, four main styles of parenting have been
identified, known as authoritarian, authoritative, permissive and neglectful. While
recent research addressed the role of parenting on academic success; additional
factors include self-esteem, behavioural inhibition and behavioural activation; whereas the main types of parental
bond include affectionate constraint, affectionless control, optimal parenting
and neglectful parenting. The current study takes the aforementioned research
one step further by examining if self-esteem, strength of goal orientation,
parental bond and their parent’s child rearing method has an effect on a
teenagers’ decision to drop out of school. Results indicated that the
permissive parenting style and affectionate constraint were the best predictors
of student’s decision to remain in education. Additionally, participants who
had decided to drop out of school displayed lower levels of self-esteem,
behavioural inhibition and behavioural activation.
Parenting styles parental bond behavioural inhibition behavioural activation school dropout
Literatüre göre ebeveyn bağı ve ebeveynlik
stilleri başarılı bir çocuk büyütme sürecinde oldukça etkilidir. Buna bağlı
olarak otoriter, demokratik, izin verici ve reddedici olmak üzere dört
ebeveynlik stili tanımlanmaktadır. Güncel çalışmalar ebeveynlik stillerinin
akademik basari üzerindeki etkilerine odaklanırken, öz güven, davranışsal
ketlenme ve davranışsal etkinlik gibi kavramların yanı sıra, ebeveynin çocukla kurduğu bağa bağlı olarak
asri koruyucu, ihmalkâr, ideal ve reddedici ebeveyn tutumlarını da
incelemişlerdir. Bu çalışmayla birlikte literatürdeki bulgular bir adım daha
ileri taşınarak, öz güven, güçlü hedef belirleme, aile tutumu ve çocuk büyütme
stillerinin ergenlerdeki okul bırakma kararı üzerindeki etkileri incelenmiştir.
Elde edilen bulgulara göre, izin verici ebeveynlik stili ile aşırı koruyucu
olmanın, öğrencilerin okula devam sureci üzerinde en etkin yordayıcılardan
olduğu görülmüştür. Ayrıca okuldan
ayrılma kararı veren çocukların öz güven düzeyleriyle davranışsal ketlenme ve
davranışsal etkinlik düzeylerinin diğer katılımcılara göre daha düşük olduğu
görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/