This research aims to identify digital literacy level of 10 th grade
high school students’ and determine those levels in terms of different
variables. In this study, the research method was performed according to the
relational comparing model as a comparison type. The research population
consists of 948 students from all high schools in the province of Hendek at
Sakarya in 2016-2017 education season year. And the sampling consisted of 394
students from 5 different high schools. Digital Literacy Scale that translated
to Turkish by Hamutoğlu, Güngören, Uyanık and Erdoğan (2017) was used in this
research for data collection tool. Personal information section was added by
reseacher to scale. Standard deviation, frequency analysis, arithmetic
averages, descriptive statistical data, one-way analysis of variance (ANOVA)
and independent sample t-test techniques was used to analyze research. The
level of high school students' digital literacy; doesn’t vary according to
having a personal mobile Internet connection for regular use, the type of
university exam scores gets into university exam score, family economic income,
active time period on Internet. But gender, having a personal computer for
regular use varies according to technical sub-dimensional and active time
period on personal computer varies according to technical, cognitive and social
dimensions.
Bu çalışma lise 10. sınıfta öğrenim gören öğrencilerin sayısal
okuryazarlık düzeylerini belirlemek ve belirlenen değişkenlerle sayısal
okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Çalışmada araştırma yöntemi olarak betimsel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırma evrenini, 2016-2017 eğitim öğretim yılında Sakarya
ili Hendek ilçesinde yer alan farklı türden tüm liselerden 948 öğrenci,
örneklerimi ise beş farklı liseden toplam 394 öğrenci oluşturmaktadır. Veri
toplama aracı olarak Hamutoğlu, Güngören, Uyanık ve Erdoğan (2017) tarafından
uyarlanan “Dijital Okuryazarlık Ölçeği” kullanılmış ve araştırmacı tarafından
kişisel bilgi formu eklenmiştir. Araştırmada elde edilen analizlerde aritmetik
ortalama, standart sapma, frekans analizi, betimsel istatistik verileri, tek
yönlü varyans analizi ve bağımsız örneklemler t-testi teknikleri
kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre, lise öğrencilerinin cinsiyetlerine
göre tüm boyutlarda, kişisel bilgisayara sahip olma durumu değişkenine göre
teknik boyutta ve bilgisayar başında geçen süre değişkenlerine göre sayısal
okuryazarlık düzeyleri teknik, bilişsel ve sosyal boyutta farklılık
göstermektedir. Ancak mobil internet bağlantısına sahip olma durumu,
üniversiteye hazırlandıkları puan türü, aile ekonomik gelir düzeylerine,
internette aktif olunan süre değişkenine göre hiçbir boyutta farklılık
göstermemektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/