The purpose of this study
was to determine pre-service science teachers’ awareness of socio-scientific
issues that are considered to be the pre-requisite of scientific literacy. The sample of this qualitative research is
comprised of 15 third-year (junior) pre-service science teachers (13 females
and 2 males) who were selected using purposive sampling method. This research
consists of two phases. In the first phase researchers followed four newspapers
with the highest circulations rate for a month in 2016 and, specific articles
those are related to the science were selected after the evaluation of 120
newspaper articles. The second phase was an application process carried out
based on the active involvement of pre-service science teachers. This
application process included determining the science concepts in the
newspapers, the reasons of labelling an issue as socio-scientific, and
determining the socio-scientific concepts in these newspapers. The findings of this study revealed that most
of the pre-service science teachers were able to determine the science-related
concepts in the newspaper articles as well as majority of them were able to
determine the headings regarded as socio-scientific issues. Pre-service science
teachers explained some of their reasons, as issues being open to dispute,
being up-to-date, and leading individuals to experience dilemmas for their
selection of socio-scientific issues.
Intelligence Organizational intelligence Organizational intelligence dimensions Primary school
Bu çalışmada fen bilgisi
öğretmen adaylarının fen okuryazarlığı için bir ön koşul niteliği olarak ifade
edilebilecek sosyo-bilimsel konularla ilgili farkındalıklarının tespit edilmesi
amaçlanmıştır. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseninin
kullanıldığı araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemine göre
belirlenmiş 15 (13 kadın, 2 erkek) 3.sınıf öğretmen adayından oluşmaktadır.
Uygulama süreci iki aşamadan oluşmaktadır. İlk aşamada, araştırmacılar
tarafından 2016 yılına ait gazete tirajları dikkate alınarak en yüksek tiraja
sahip dört ulusal gazete bir ay boyunca takip edilmiş ve incelenen 120 gazete
haber metni arasından fen ile ilgili olan haber metinleri belirlenmiştir.
Araştırmanın ikinci aşaması ise öğretmen adaylarının aktif katılımı ile
planlanmış bir uygulama sürecinden oluşmaktadır. Adaylar, bir konunun
sosyo-bilimsel olmasında hangi özelliklere sahip olması gerektiğini
belirtmişler ve gazetelerde yer alan haber metinleri arasından sosyo-bilimsel
konuları tespit etmişlerdir. Araştırma sonunda, öğretmen adaylarının büyük bir
kısmının, haber metinlerinde yer alan fen kavramlarını belirleyebildikleri ve
gazetelerde yer alan sosyo-bilimsel konuların çoğunu tespit edebildikleri
görülmüştür. Adayların, tespit ettikleri sosyo-bilimsel konuları seçme
nedenleri olarak; konuların tartışmaya açık olması, güncel olması ve bireyi
ikileme düşürmesi gibi gerekçeler öne sürdükleri belirlenmiştir.
Sosyo-bilimsel konular fen okuryazarlık fen kavramları fen bilgisi öğretmen adayları gazete
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/