Research Article
BibTex RIS Cite

Science Teachers' Opinions about STEM Education

Year 2018, , 364 - 373, 29.12.2018
https://doi.org/10.19126/suje.466841

Abstract

Recent studies in
education policy in Turkey shows a need for reform in order to develop the
knowledge and skills related to STEM education and to increase the STEM
workforce in the country. In this study, opinions of science teachers were
investigated as they are important stakeholders in the teaching-learning
process for the position of STEM education. The significance of this study from
similar studies is that the experience of the participants is 1 and 2 years. Focusing
on a contemporary approach, results will be important for program developers
and science educators. The study is a case study of qualitative research
methods. The data was collected through a questionnaire which included only one
open-ended question: "What is STEM?". Participants were asked to
respond to the questionnaire with a paragraph. The sample consists of 85
science teachers working in public and private education institutions. Although
the responses to the survey of teachers mainly were about the definition of
STEM, after the analysis, definition, aim, history of STEM in Turkey and in the
world, social and educational contribution of the current situation,
recommendations and issues categories have emerged. As a result, newly
graduated teachers coud easily answer the question: "What is STEM?".

References

  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T., & Özdemir, S. (2015). Stem eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi? İstanbul, Türkiye: Aydın Üniversitesi.
  • Baran, E., Canbazoglu-Bilici, S., Mesutoglu, C., & Ocak, C. (2016). Moving STEM beyond schools: Students’ perceptions about an out-of-school STEM education program. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 4(1), 9-19.
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education?. Science, 329(5995), 996-996.
  • Cinar, S., Pirasa, N., & Sadoglu, G. P. (2016). Views of Science and Mathematics Pre-service Teachers Regarding STEM.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. McGraw Hill.
  • Gonzalez, H. B., & Kuenzi, J. J. (2012). Science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education: A primer. Congressional Research Service, Library of Congress.
  • Land, M. H. (2013). Full STEAM ahead: The benefits of integrating the arts into STEM. Procedia Computer Science, 20, 547-552.
  • MEB [Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı], (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı ve kılavuzu, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB [Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı], (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7, ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • MEB [Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı], (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7, ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. John Wiley & Sons.
  • Morrison, J. S. (2006). Attributes of STEM education: The students, the academy, the classroom. TIES STEM Education Monograph Series. Baltimore: Teaching Institute for Excellence in STEM.
  • Vural, R. A., & Cenkseven, F. (2005). Eğitim araştırmalarında örnek olay (vaka) çalışmaları: Tanımı, türleri, aşamaları ve raporlaştırılması. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 126-139.

Fen Bilimleri Dersi Öğretmenlerinin STEM Eğitimine Yönelik Görüşleri

Year 2018, , 364 - 373, 29.12.2018
https://doi.org/10.19126/suje.466841

Abstract

Güncel çalışmalarda
Türkiye'deki eğitim politikalarında öğrencilerin STEM eğitimi ile ilgili
gerekli bilgi ve becerileri geliştirebilmeleri ve ülkedeki STEM işgücünün
artırılması için bir reforma ihtiyaç olduğu belirtilmektedir. Bu çalışmada,
dünyada ve Türkiye'de yoğun ilgi gören STEM eğimine yönelik olarak,
öğrenme-öğretme sürecinin önemli paydaşları olan uygulayıcı konumundaki fen
bilimleri dersi öğretmenlerinin STEM eğitimine yönelik görüşleri incelenmiştir.
Bu çalışmanın benzer çalışmalardan farkı katılımcı öğretmenlerin mesleki
tecrübelerinin 1 ve 2 yıl olmasıdır. Güncel bir öğretim yaklaşımının ele
alındığı bu çalışmanın, program geliştiriciler ve fen eğitimciler açısından
önemli olacağı düşünülmektedir. Çalışma nitel araştırma yöntemi desenlerinden örnek
olay çalışması olup, çalışmanın verileri öğretmenlere açık uçlu "STEM
nedir?" sorusundan oluşan tek soruluk bir anket aracılığı ile
toplanmıştır. Örneklem, kamu ve özel öğretim kurumlarında görev yapmakta olan
85 fen bilimleri öğretmeninden oluşmaktadır. Öğretmenlerin ankete verdiği
cevaplar ağırlıklı olarak STEM'in tanımı ile ilgili olmakla birlikte, yapılan
analizler sonucunda STEM’in tanımı, amacı, Türkiye'de ve dünyada tarihi,
toplumsal ve eğitime katkısı, güncel durum, öneriler ve sorunlar kategorileri
ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak yeni mezun öğretmenlerin “STEM nedir?” sorusuna
kapsamlı, ayrıntılı ve doğru cevaplar verdikleri görülmektedir.

References

  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T., & Özdemir, S. (2015). Stem eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi? İstanbul, Türkiye: Aydın Üniversitesi.
  • Baran, E., Canbazoglu-Bilici, S., Mesutoglu, C., & Ocak, C. (2016). Moving STEM beyond schools: Students’ perceptions about an out-of-school STEM education program. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 4(1), 9-19.
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education?. Science, 329(5995), 996-996.
  • Cinar, S., Pirasa, N., & Sadoglu, G. P. (2016). Views of Science and Mathematics Pre-service Teachers Regarding STEM.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. McGraw Hill.
  • Gonzalez, H. B., & Kuenzi, J. J. (2012). Science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education: A primer. Congressional Research Service, Library of Congress.
  • Land, M. H. (2013). Full STEAM ahead: The benefits of integrating the arts into STEM. Procedia Computer Science, 20, 547-552.
  • MEB [Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı], (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı ve kılavuzu, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB [Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı], (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7, ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • MEB [Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı], (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7, ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. John Wiley & Sons.
  • Morrison, J. S. (2006). Attributes of STEM education: The students, the academy, the classroom. TIES STEM Education Monograph Series. Baltimore: Teaching Institute for Excellence in STEM.
  • Vural, R. A., & Cenkseven, F. (2005). Eğitim araştırmalarında örnek olay (vaka) çalışmaları: Tanımı, türleri, aşamaları ve raporlaştırılması. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 126-139.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Hasan Özcan 0000-0002-4210-7733

Hakkı İlker Koştur 0000-0001-8557-4385

Publication Date December 29, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Özcan, H., & Koştur, H. İ. (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretmenlerinin STEM Eğitimine Yönelik Görüşleri. Sakarya University Journal of Education, 8(4), 364-373. https://doi.org/10.19126/suje.466841

Cited By