The aim of this study is to determine the levels of the organizational dimensions of organizational intelligence and organizational intelligence according to the opinions of teachers and administrators who work in the determined primary school and to investigate whether these views differ according to demographic variables such as age, gender, seniority, school working year and educational status. The study group consisted of 48 people working in a primary school in the Çankaya/Ankara in the academic year 2018-2019. The data obtained by “Multidimensional Organizational Intelligence Scale” were analyzed with quantitative methods by using descriptive statistics, t-test and variance analysis as Anova and Ancova. According to the results of the research, teachers and administrators’ perceptions about the organizational intelligence level of their schools are at a medium level and they have a high perception in being rapid in action and reaction. When the effect of age, seniority and working year variables are determined, bachalor’s and master’s degree graduates believe that their school is more effectively in terms of the change of the rules regarding the functioning of the organization according to the associate degree graduates when necessary and the bureaucratic procedures in a level that does not decrease the organizational speed.
Intelligence Organizational intelligence Organizational intelligence dimensions Primary school
Bu çalışmanın amacı
belirlenen bir ilkokulda görev yapan öğretmen ve yönetici görüşlerine göre,
örgütsel zekâ ve örgütsel zekânın eylemsel boyutlarının düzeylerini ortaya
koymak ve bu görüşlerin yaş, cinsiyet, kıdem, okuldaki çalışma yılı ve öğrenim
durumları gibi demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir.
Çalışma grubunu, 2018–2019 eğitim-öğretim dönemi içerisinde, Ankara ili Çankaya
ilçesindeki bir ilkokulda görev yapan 48 kişi oluşturmaktadır. “Çok Boyutlu
Örgütsel Zekâ Ölçeği” kullanılarak elde edilen veriler nicel yöntemlerle,
betimsel istatistikler, t-testi ve varyans analizlerinden Anova ve Ancova
kullanılarak incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğretmen ve
yöneticilerin okullarının örgütsel zeka düzeyine ilişkin algıları orta
düzeydedir. Öğretmen ve yöneticiler Eylemde ve Tepkide Çabukluk boyutunda
yüksek algıya sahiptirler. Yaş, kıdem ve çalışma yılı değişkenlerinin etkisi
açısından incelendiğinde, lisans ve yüksek lisans mezunu katılımcıların, ön
lisans mezunlarına göre örgütün işleyişine ilişkin kuralların gerektiğinde
değiştirilebilir nitelikte olması ve bürokratik işlemlerin örgütsel hızı
azaltmayacak düzeyde yapılması konularında ilkokulun daha etkili davrandığını
düşündükleri belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/