Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de bilgi işlemsel düşünme becerisi ile ilgili yapılmış lisansüstü tezlerin tematik ve yöntemsel açıdan analizlerini yapmaktır. Bu amaç kapsamında YÖK (Yükseköğretim Kurulu) Ulusal Tez Merkezi veri tabanında yer alan Nisan 2020’e kadar yayınlanmış 30 yüksek lisans ve 8 doktora olmak üzere toplam 38 eser nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi modeli kullanılarak incelenmiştir. Lisansüstü tezlerin incelenmesinde betimsel içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre lisansüstü tezlerde daha çok programlama öğretimi, robotik ve blok tabanlı görsel programlamanın bilgi işlemsel düşünme becerisi üzerindeki etkilerinin incelendiği sonucuna ulaşılmıştır. Oldukça sınırlı sayıda bilgi işlemsel düşünme becerisinin geliştirilmesine yönelik tasarım ve geliştirme çalışmasının yapıldığı tespit edilmiştir. Lisansüstü tezlerin büyük çoğunluğunun Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi alanında yapıldığı ve en fazla tezin 2019 yılında yayınlandığı görülmüştür. Lisansüstü tezlerin daha çok nicel araştırma yöntemi ve yarı deneysel desen kullanılarak tasarlandığı, çalışmalarda çoğunlukla ortaokul örneklem profilinin tercih edildiği sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte ağırlıklı olarak ölçek, görüşme ve gözlem veri toplama araçları kullanılarak toplanan verilerin kestirimsel analiz teknikleri doğrultusunda analiz edildiği görülmüştür. Araştırma sonucunda, nitel veya karma araştırma yöntemlerinin kullanıldığı, özellikle okul öncesi örneklem profilinin tercih edildiği tasarım çalışmalarının yapılması önerilmiştir.
The purpose of this research is to analyse the thematic and methodological trends of computational thinking skills-related graduate theses in Turkey. Within the scope of this purpose, a total of 38 works, including 30 Master's and 8 doctoral studies, published in the National Thesis Centre database of YÖK (Council of Higher Education), were analysed using a document analysis model, one of the qualitative research methods. A descriptive content analysis technique was used to examine graduate theses. According to the results of the research, it has been concluded that the effects of programming teaching, robotics, and block-based visual programming on computational thinking skills are examined in graduate theses. It has been determined that a very limited number of design and development studies have been carried out to develop computational thinking skills. It has been observed that the majority of graduate theses were made in the field of Computer Education and Instructional Technology and most theses were published in 2019. It has been concluded that graduate theses are mostly designed by using the quantitative research method and quasi-experimental design, and secondary school sample profile is mostly preferred in the studies. However, it has been seen that the data collected by using a scale, interview, and observation data collection tools are analysed in accordance with predictive analysis techniques. As a result of the research, it has been recommended that design studies should be carried out in which qualitative or mixed research methods are used and especially pre-school sample profiles are preferred.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/