Bu çalışmada temel amaç turizm öğrencilerinin gelecekteki meslekleri için İngilizce dil ihtiyaçlarını ortaya çıkarmaktır. Öğrenciler, mezunlar, alan uzmanları ve turizm sektöründeki işverenlerin ihtiyaçları göz önünde bulundurularak, Turizm Mesleki İngilizce dersi hedef ve amaçları belirlendi. Veriler ihtiyaç analiz anketleri ve yarı yapılandırılmış görüşmelerle elde edildi. Araştırmacının çalıştığı okuldaki 70 öğrenci, 112 Turizm ve Otelcilik programı mezunu, 9 alan uzmanı ve 51 işveren anketi cevapladı. 8 öğrenci, 11 mezun, 2 alan uzmanı ve 5 işveren yarı yapılandırılmış görüşmelere gönüllü olarak katıldı. Dört katılımcı grubuna anket uygulandıktan sonra, elde edilen veriler SPSS 20 ile analiz edildi. Diğer taraftan, nitel veriler analiz edilirken, kayıtlar araştırmacı tarafından yazıya döküldü. Sonrasında Wen (2010) tarafından geliştirilmiş kod listesi, kodlama için kullanıldı. Sonuçlar, 4 dil becerisinin (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) turizm öğrencileri için önemli olduğunu gösterdi ama özellikle öğrencilerin gelecekteki meslekleri için dinleme ve konuşma dil becerilerinin önemi vurgulandı.
Özel amaçlar için İngilizce İhtiyaç analizi Hedefler ve amaçlar Turizm Mesleki İngilizce dersi
In this study, the main aim was to reveal English language needs of tourism students for their future profession. Regarding the obtained needs from students, graduates, content experts and employers in tourism sector, goals and objectives of Vocational English Course were set. The data were collected through needs analysis questionnaires and semi-structured interviews. 70 students in the school where the researcher works, 112 graduates of Tourism and Hotel Management program, 9 content experts and 51 employers working in tourism sector answered the questionnaire. 8 students, 11 graduates, 2 content experts and 5 employers took part in semi-structured interviews voluntarily. After the questionnaire was administered to four groups of participants, the obtained data were analyzed through SPSS 20. On the other hand, while analyzing the qualitative data, the recordings were transcribed for the analysis of data by the researcher. Then, a list of codes developed by Wen (2010) was drawn on for coding. The results indicated that 4 language skills (reading, listening, speaking and writing) were important for tourism students, but particularly listening and speaking language skills for their future profession were emphasized.
English for specific purposes (ESP) Needs analysis (NA) Goals and objectives Vocational course for tourism
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/