The purpose of this research is to determine what kinds of processes are covered in assessment activities aimed at assessing students with special needs by special education teachers working in special education schools. Eleven special education teachers working in special education schools at different levels participated in the study. The study employed the phenomenological method, a qualitative research approach. The research data were collected through semi-structured interviews. The collected data were analyzed by content analysis. The themes obtained as a result of the analyses are as follows: “Assessment processes of special education teachers”, “The effect of the type and level of disability on the assessment activities”, “Stakeholders with whom special education teachers collaborate in the assessment process”, and “Special education teachers’ self-development goals on assessment”. The obtained findings are discussed in light of the national and international literature data, and several suggestions for practice are presented.
Bu araştırmanın amacı, özel eğitim okullarında görev yapan özel eğitim öğretmenlerinin özel gereksinimli öğrencilerin değerlendirilmesi amacıyla değerlendirme etkinliklerinde ne tür süreçlere yer verdiklerinin belirlenmesidir. Nitel araştırma yaklaşımlarından fenomenoloji yöntemiyle desenlenen çalışmaya farklı kademelerdeki özel eğitim okullarında çalışmakta olan 11 özel eğitim öğretmeni katılmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda erişilen temalar; “özel eğitim öğretmenlerinin değerlendirme süreçleri”, “yetersizlik türü ve düzeyinin değerlendirme etkinliklerine etkisi”, “özel eğitim öğretmenlerinin değerlendirme sürecinde iş birliği yaptığı paydaşlar” ve “özel eğitim öğretmenlerinin değerlendirme konusunda kendini geliştirme hedefleri” şeklindedir. Erişilen bulgular ulusal ve uluslararası alanyazın verileriyle birlikte tartışılmış ve uygulamaya yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/