This study investigates the relationship between students’ cultural orientations and their behavioral intentions for collaborative learning. A research model based on the Theory of Planned Behavior is proposed and tested in the study. The research model hypothesizes that attitudes towards and subjective norms about collaborate learning are explained by individualistic-collectivistic orientations. Structural equation modelling is used to validate the research model based on the data collected through questionnaires from 401 undergraduate students. Results suggested the collectivistic orientations are more strongly related to the attitudes towards and subjective norms about collaborative learning. The findings were discussed with reference to culture and the theory on which the study is based. Implications for both researchers and practitioners were provided.
Bu çalışma, öğrencilerin kültürel yönelimleri ve işbirlikli öğrenmeye ilişkin davranışsal niyetleri arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Bu bağlamda, Planlı Davranış Teorisi temel alınarak bir araştırma modeli önerilmiş ve çalışmada test edilmiştir. Araştırma modeli, işbirlikli öğrenmeye yönelik tutum ve öznel normların bireycilik-toplulukçuluk yönelimleri ile açıklanabileceğini varsaymaktadır. Araştırma modelinin doğrulaması için 401 üniversite öğrencisinden anket yöntemiyle toplanan veriler yapısal eşitlik modellemesi kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuçlar, toplulukçuluk yönelimleri ile işbirlikli öğrenmeye yönelik tutum ve öznel normlar arasında daha güçlü bir ilişki önermektedir. Bulgular, kültüre ve çalışmanın temellendirildiği teoriye istinaden tartışılmıştır. Araştırmacı ve uygulamacılara yönelik öneriler sunulmuştur
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 20, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/