Bu çalışmada Türkiye’deki ortaokul fen bilimleri öğretim programındaki fizik konularıyla Kosova’daki ortaokul fizik öğretim programının içerik açısından karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Araştırmada her iki öğretim programında yer alan fizik konularının amaç, öğrenme alanları, üniteler, öğrenme alanlarının ve ünitelerin sınıf seviyelerine göre dağılımı, kazanım sayısı ve ders saati bakımından karşılaştırmalı olarak incelenmiş ve benzerlik ve farklılıkları açığa çıkarılmaya çalışılmıştır. Öğretim programının amaçlarının ülkemizdeki fen bilimleri öğretim programında Kosova’daki öğretim programına göre daha net bir şekilde sunulduğu, ülkemizdeki öğretim programında konulara sarmal, Kosova’daki öğretim programında ise doğrusal bir yaklaşımla yer verildiği, her iki öğretim programında da fizik içerikli ortak konulara aynı sınıf düzeyinde kısmen yer verildiği, ülkemizdeki öğretim programında fizik içerikli kazanımların sayısının daha fazla olduğu ve fizik içerikli konulara ülkemizde daha fazla ders saatinin ayrıldığı belirlenmiştir. Öte yandan ülkemizdeki öğretim programında temel fizik konularına yer verilirken Kosova’daki öğretim programında ayrıntılı bilgi içeren konulara yer verildiği tespit edilmiştir. Bu bulgulardan hareketle Kosova’daki ortaokul düzeyindeki fen bilimleri grubu (fizik, kimya ve biyoloji) öğretim programlarının diğer ülkelerin öğretim programları dikkate alınarak yenilenmesine yönelik çalışmaların yürütülmesi gerektiği düşünülmektedir. Alanyazında Kosova’daki öğretim programlarının incelenmesine yönelik olarak çok az sayıda çalışma yer almaktadır. Bu nedenle gerek fen grubu dersleri için gerek diğer dersler için farklı öğretim kademelerinde benzer çalışmaların yürütülmesi önerilmektedir.
This study aims to compare the physics subjects in middle school science education curriculum of Turkey and Kosovo with respect to contents. Document analysis, one of qualitative research method, was used. Aims, learning areas, units, distribution of learning areas and units in class level, number of objectives, and amount of lesson hours of physics subject in both programs were compared to analyze the common and different points. Aims of the physics subjects in Turkish program were represented more clearly than Kosova one. While spiral subject distribution model was used Turkish program, linear model was used in other. In both of the programs, common physics subjects took place almost in the same levels. In Turkey, number of physics subject objectives and appointed lesson hours for these objectives were higher. Turkish program gave place the basic physics subjects while Kosovan made it detailed. In the light of those results, researches and studies about revision in physics subjects in Kosovan middle school science curriculum were advised. In the literature, there were few researches about Kosovan curriculum. Therefore, it is suggested to researchers to conduct curriculum analysis in terms of aforementioned areas.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 28, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/