Students should have basic information about science topics which are abstract in general and should construct concepts correctly associating with each other in order to better understand the science subjects. Atmospheric pressure is one of these issues so students should know many concepts and should relate them in order to well understand atmospheric pressure. Unless these relationships are well established, students will have difficulty in grasping theoretical subjects, understanding the problems associated with everyday life and explaining these events scientifically. Therefore, in this study, it was aimed to determine high school students’ and teacher candidates’ explanations of atmospheric pressure, factors affecting it and related daily life problems and to what extend explanations of high school students and teacher candidates differ. The research was carried out with a survey method. Participants of the research are senior high school students and senior science, chemistry and physics teacher candidates. A form containing one open-ended and eight two-tiered questions, was used as data collection tool. The results of the study showed that participants were often inadequate to explain the concept of atmospheric pressure, the factors that affected it and the associated events, and there were significant and numerous mistakes in participants descriptions that are in conflict with scientific knowledge. In addition, in terms of education levels and majors, there were no significant differences in correct answer rates of the questions.
Öğrencilerin, soyut kavramların yoğun olduğu fen konularını iyi anlaması için konuyla ilgili temel bilgileri çok iyi kavraması ve birbirleri ile ilişkilendirilerek doğru bir biçimde yapılandırması gerekir. Açık hava basıncı bu konulardan birisidir ve anlaşılabilmesi için öğrencilerin çok sayıda kavramı iyi bilmesi ve bunları ilişkilendirebilmesi gerekir. Bu ilişkiler iyi kurulmadığı takdirde öğrenciler konuyu teorik olarak kavramada, ilişkili günlük hayat problemlerini anlamada ve bu olayları bilimsel olarak açıklamada zorluk yaşayacaklardır. Bu nedenle bu çalışmada lise öğrencilerinin ve öğretmen adaylarının atmosfer basıncını, onu etkileyen faktörleri ve ilişkili günlük hayat problemlerini açıklayabilme durumlarının belirlenmesi ve lise öğrencileri, fen bilimleri, kimya ve fizik öğretmen adaylarının konuya ilişkin açıklama ve tanımlarının ne ölçüde farklılaştığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırma, genel tarama modellerinden tekil tarama modeli ile yürütülmüştür. Araştırmanın katılımcılarını lise, fen bilgisi öğretmenliği, kimya ve fizik öğretmenliği son sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak bir adet açık uçlu ve sekiz adet iki aşamalı soru içeren bir form kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları katılımcıların açık hava basıncını, onu etkileyen unsurları ve ilişkili olayları açıklamakta çoğunlukla yetersiz kaldıklarını ve açıklamalarında bilimsel bilgiler ile çelişen önemli düzeyde ve çok sayıda hatanın bulunduğunu göstermiştir. Ayrıca, katılımcıların eğitim seviyeleri ve alanlarına göre soruları doğru yanıtlama oranlarının önemli ölçüde farklılaşmadığı görülmüştür.
açık hava basıncı kavramsal anlama günlük hayat problemleri Atmosfer basıncı günlük hayat problemleri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/