Concepts have an important in science teaching. One of the aims of science education is to ensure that students learn meaningfully without memorizing these concepts and use them in their lives in accordance with their needs. Taking into account whether students have conceptual misconceptions when concept teaching is done, will increase the efficiency of teaching. One of the techniques to understand what students understand about concepts, how they reflect on their minds, and whether there are misconceptions is drawing. Drawing is an open technique that does not place limits on how the student will respond, except for small limitations. The purpose of drawings is also to provide the situations in which the teachers can not reveal the other meaning through the methods of examination. The aim of this research is to reveal the knowledge about the factors that influence the growth and development of plants in 6th grade students' science courses and, if so, the misconceptions of the concepts through drawings. For this purpose, students were asked to describe the factors that affect the growth of plants, through drawings, before the 6th grade “Plant and Animal Reproduction, Growth and Development” unit was processed and after the unit was processed. But, individual interviews on student drawings set off secondary data collection source. There search group consists of 23 students who are studying in 6th grade in a state secondary school located in the province of Hendek in Sakarya province. It was seen that the students mostly included drawings of water, sun and fertilizer, two students reflected oxygen in their drawings, but no students had carbon dioxide. As a result, it confirmed that the students reflected on water and light their drawings from the elements necessary for growth of plants, and some misconceptions were found in drawings.
Plant growth and development drawing technique science teaching concept teaching misconception
Kavramlar fen öğretiminde önemli bir yer tutar. Fen eğitiminin amaçlarından biri, öğrencilerin bu kavramları ezberlemeden anlamlı olarak öğrenmelerini ve yaşantılarında gereksinimleri doğrultusunda kullanmalarını sağlamaktır. Kavram öğretimi yapılırken öğrencilerin kavram yanılgılarına sahip olup olmadıklarının dikkate alınması öğretimin verimliliğini arttırır. Öğrencilerin kavram hakkında neler anladıklarını, zihinlerinde nasıl canlandırdıklarını, kavram yanılgılarının olup olmadığını anlama tekniklerinden biri de çizimlerdir. Çizim, öğrencinin nasıl cevaplayacağı konusunda küçük sınırlamalar dışında sınırlama koymayan açık bir tekniktir. Çizimlerin amacı, öğretmenlerin diğer anlamayı inceleme yöntemleri ile ortaya çıkaramadığı durumların ortaya konulmasını da sağlamaktadır. Bu araştırmanın amacı, 6.sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersinde bitkilerin büyüme ve gelişmesine etki eden faktörler hakkındaki bilgilerini ve varsa kavram yanılgılarını çizimler aracılığıyla ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla, 6. sınıf “Bitki ve Hayvanlarda Üreme, Büyüme ve Gelişme” ünitesinde ilgili kazanım işlenmeden önce ve sonra öğrencilerden bitkilerin büyümesine etki eden faktörleri çizim yoluyla anlatmaları istenmiştir. İkincil veri toplama kaynağını da öğrencilerle çizimleri hakkında yapılan bireysel görüşmeler oluşturmuştur. Araştırma grubu Sakarya ili, Hendek ilçesinde bulunan bir devlet ortaokulunda 6. sınıfta öğrenim görmekte olan 23 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerin çizimlerinde çoğunlukla su, güneş ve gübreye yer verdikleri, iki öğrencinin oksijeni de çizimlerine yansıttığı, ancak hiçbir öğrencinin karbondioksite yer vermediği görülmüştür. Sonuç olarak öğrencilerin bitkilerin büyüme ve gelişmesi için gerekli unsurlardan su ve ışığı çizimlerine yansıttıkları, ayrıca çizimlerde bazı kavram yanılgılarına da rastlandığı görülmüştür.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/