In
this study, we aimed to examine the self-efficacy levels of soccer referees in
the context of some demographic variables (gender, education level, age of
starting refereeing, and ocupation). The study group consisted of a total of
154 soccer referees during the 2017-2018 football season of whom 33 (21.4%)
were females and 121 (78.6%) were males from different regions and
classifications (
age = 26.87±1.966). The personal information form
and the Referee Self-Efficacy Scale (REFS) were used as data collection tools.
In the analysis of the data, descriptive statistics were used to identify
self-efficacy levels and to identify demographic variables. In order to compare
self-efficacy levels in respect to arithmetic means gender and age self
efficacy scores, independent t-test was used and one-way analysis of variance
(ANOVA) was used to compare self-efficacy levels of education level and
occupations. The Tukey’s multiple comparison test was used to determine
differences between groups. The results revealed that the referees'
self-efficacy levels were high and there were significant differences in
self-efficacy levels in terms of gender and educational status. Thus, it is
recommended that higher education level be prioritized during the referee
selection and promotion and that experience and physical competence be
increased to elevate the self-efficacy levels of female referees.
Bu araştırmada futbol hakemlerinin öz-yeterlik düzeylerinin tespiti,
bazı demografik değişkenler (cinsiyet, eğitim durumu, meslek ve hakemliğe
başlama yaşı) açısından hakem öz-yeterlik düzeylerinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırma grubunu, 2017-2018 futbol sezonunda farklı bölge ve
klasmanlardan 33 (%21.4)’ü kadın ve 121 (%78.6)’i erkek olmak üzere toplam 154
futbol hakem ve hakem adayı oluşturmuştur (yaş = 26.87 ± 1.966). Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu
ve Hakem Öz-yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde; öz-yeterlik
düzeylerini belirlemek ve demografik değişkenlere ait tanımlama yapmak için
betimsel istatistiklerden faydalanılmıştır. Bunun yanında cinsiyet ve hakemliğe
başlama yaşı açısından öz-yeterlik düzeylerini karşılaştırmak için bağımsız
gruplarda aritmetik ortalamalar arası farka ait t-testi, eğitim ve meslek
değişkeni açısından öz-yeterlik düzeylerini karşılaştırmak için Tek Yönlü
Var¬yans Analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Gruplar arası farklılığı
belirlemek için Tukey testinden yararlanılmıştır. Analizler sonucunda;
hakemlerin öz-yeterlik seviyelerinin yüksek olduğu, aynı zamanda cinsiyet ve
eğitim durumu açısından öz-yeterlik seviyelerinin anlamlı farklılıklar taşıdığı
belirlenmiştir. Sonuç olarak; hakem olma kriterlerinde eğitim durumlarının
mümkün olduğunca daha çok dikkate alınması ve kadın hakemlerin öz-yeterlik
seviyelerinin artırılmasına yönelik olarak daha fazla müsabaka tecrübesi ve
fiziksel yeterlik artırma çalışması yapmaları önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/