The purpose of this
study is to review scientific articles, master thesis, thesis of specialization
in Medicine and dissertations on specific learning disabilities which were
published between 1972 and 2017 in Turkey. For this study, ERIC, EBSCO, Council
of Higher Education Thesis Center and Google Scholar databases were searched by
using specific learning disabilities, learning disabilities, learning disorder,
math difficulties, reading difficulties, writing difficulties, writing
disorder, math disorder, reading disorder, dyslexia, dysgraphia and dyscalculia
keywords and 189 studies met the inclusion criteria of this study were
examined. The results show that the number of studies in this field has
increased steadily especially in the last 10 years. It has been observed that
studies have been carried out in a wide range of fields from mathematics to art
and design science in 31 different subjects. Results of this study indicates
that scientific research needs to be increased, especially in interdisciplinary
studies, for the development of the literature on specific learning
disabilities in Turkey. In this context, there is also a need for more
scientific studies on specific learning disabilities in the field of special
education.
Specific learning disabilities reading disability math disability writing disability dyslexia
Bu araştırmada
Türkiye’de özel öğrenme güçlüğü (ÖÖG) alanında 1972-2017 yılları arasında
yayımlanan bilimsel makale, yüksek lisans tezi, tıpta uzmanlık tezi ve doktora
tezlerinin gözden geçirilmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma için ERIC, EBSCO, YÖK
Tez Merkezi ve Google Scholar (Google Akademik) veri tabanlarında özel öğrenme
güçlüğü, öğrenme güçlüğü, öğrenme bozukluğu, matematik güçlüğü, okuma güçlüğü,
yazma güçlüğü, yazma bozukluğu, matematik bozukluğu, okuma bozukluğu, disleksi,
disgrafi ve diskalkuli anahtar kelimeleri kullanılarak tarama yapılmış ve
ölçütleri karşılayan 189 araştırma incelenmiştir. Sonuçlar özellikle son 10
yılda bu alandaki çalışmaların sayısının giderek arttığını göstermektedir. Araştırmaların 31 farklı konuda matematik
bilim dalından, sanat ve tasarım bilim dalına kadar geniş bir yelpazede
gerçekleştirildiği görülmektedir. Sonuç olarak özel öğrenme güçlüğü ile ilgili
alanyazının Türkiye’de gelişmesi için disiplinlerarası çalışmalar başta olmak
üzere bilimsel araştırmaların artması gerekmektedir. Bu bağlamda özel eğitim
alanında da özel öğrenme güçlüğü konusunda daha fazla bilimsel çalışma ihtiyacı
bulunmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/