Bu araştırmanın amacı “Maddenin Tanecikli Yapısı ve Özellikleri” ünitesinde
grup araştırması (GA) yöntemi ile modellemeye dayalı öğretim (MDÖ) yönteminin
bir arada uygulamasının yapılandırmacı öğrenme ortamlarına etkileri
incelenmesidir. Öntest-sontest yarı deneysel desen kullanılmıştır. Bir
ortaokulda yedinci sınıftan seçilen iki şube seçilmiştir. İlk şube (DG1) GA
yöntemi, İkinci şube (DG2) GA ile MDÖ yöntemleri birlikte uygulanmıştır.
Veriler Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Ölçeği (YÖOÖ) ve odak grup görüşmeleri ile
toplanmıştır. YÖOÖ’nin sonuçlarına göre "Tartışmalar
ve Görüşmeler", "Kavramsal Çelişkiler", "Düşüncelerini
Diğerleriyle Paylaşma", "Yansıtma ve Kavram Keşfi için Motive
Etme" ve "Öğrenen İhtiyaçlarını Karşılama" faktörlerinde MDÖ yöntemi GA yöntemine katkılar
sağlamıştır. Yapılan görüşmelerde MDÖ ile GA yönteminin birlikte uygulanması
öğrencilerin konuyu öğrenirken daha çok kavram kargaşasına düştükleri, düşünme
becerilerini daha çok kullandıkları ve arkadaşlarıyla daha fazla paylaşımda
bulunduklarından dolayı konuyu daha iyi öğrendikleri tespit edilmiştir. GI ile MDÖ yöntemlerinin birlikte uygulanmasının daha kaliteli öğrenme ortamlarının
oluşmasına katkı sağladığı söylenebilir.
Yapılandırmacı öğrenme ortamı grup araştırması yöntemi modellemeye dayalı öğretim yöntemi fen eğitimi
The aim of this study was investigated of the effects of Grup
Investigation (GI) method of applying Modeling Based Teaching (MBT) method in
the “The Particle Structure and Properties of Matter” unit on constructivist
learning. It was used pretest-posttest quasi-experimental design. This research
was selected two groups of seventh graders in a middle school. The first group
(EG1) was applied the GI method and the second group (EG2) was applied the GI
and the MBT methods together. The data were collected using the Constructivist
Learning Environment Scale (CLES) and focus group interviews. The results of
the CLES indicated the MBT method was contributed in the factors of
“Discussions and Interviews”, “Conceptual Discrepancies”, “Sharing Views with
Others”, “Reflection and Motivation for Discovering Concepts” and “Meeting the
Needs of Learners” on the GI method. In the focus group interviews, the
students applied modeling Based Teaching (MBT) and Grup Investigation (GI)
methods together articulated to improving mental perspectives, having confused
thoughts, learning to question the things learned so far and learning to use
the knowledge learned so far. The students stated that they experienced having
confused thoughts during the application process, then this situation disappeared
and therefore they learned better. To the results of this research, it can be
said that applying MBT method and GI method together contributes to formation
of higher quality learning environments.
Constructivist learning environment group investigation method modeling based teaching method science education.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/