Öz. Bu çalışmanın amacı, Drexel Ayrışma Ölçeği’ni Türkçeye uyarlayarak, ölçeğin gerekli psikometrik özelliklerini test etmektir. İki aşamada yürütülen bu çalışma, iki farklı örneklem grubuyla yapılmıştır. Çalışmanın ilk aşaması olan Açımlayıcı Faktör Analizi’nin (EFA) test edilmesine 370 (218 kadın, 152 erkek), Doğrulayıcı Faktör Analizi’nin (DFA) test edilmesine ise 715 (351 kadın, 364 erkek) öğrenci katılmıştır. Drexel Ayrışma Ölçeği, 6’lı dereceleme ölçeğinde (0: Hiç; 5: Çok fazla), katılımcıların verilen bir senaryo üzerinde ne ölçüde bilişsel ayrışma yapabildiklerini derecelendirmelerini isteyen 10 madde ve tek boyuttan oluşmaktadır. DFA sonuçları, ölçeğin tek boyutlu yapısını doğrulamıştır. Drexel Ayrışma Ölçeği’nin Türkçe versiyonunun iç tutarlılık katsayısı (α > .80) ve test-tekrar test güvenirliği (α = .81) yüksek bulunmuştur. Bu bulgular ışığında, Drexel Ayrışma Ölçeği Türkçe versiyonunun geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak kullanılabileceğini söylemek mümkündür.
Cognitive defusion is one of the components of psychological flexibility in Acceptance and Commitment Therapy. The purpose of this study was to translate the Drexel Defusion Scale (DDS) into Turkish and test its psychometric properties. This two-phase study was carried out with two groups of participants. The first phase, Exploratory Factor Analysis (EFA) included 370 university students (218 female, 152 male). The second phase, Confirmatory Factor Analysis (CFA) and divergent validity consisted of 715 university students (351 female, 364 male). The DDS measures the ability to achieve a distance from inner experiences like thoughts and feelings, and it consists of 10 scenarios on a six-point Likert-scale ranging from 0 (Not at all) to 5 (Very much). The DDS has a unidimentional factor structure. The CFA results confirmed the one-factor structure of Turkish DDS (T-DDS). The T-DDS also yielded satisfactory (α > .80) internal consistency and test-retest reliability (α = .81). Thus, findings revealed satisfactory reliability and validity evidence for the T-DDS.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/