Likert-type scales are often used in education and psychology. In Likert-type scales, response options/categories, like items, are expected not to direct individuals’ responses. Although the researchers themselves make decision on how to arrange categories during scale development, it is possible that different categories reveal different response behaviors. In the literature, it has been observed that differentiations in the number of categories of forms are studied more, yet there are a limited number of studies investigating the middle category in the forms with different labels. Furthermore, it has also been observed that there are limited number of empirical studies conducted based on polytomous Item Response Theory. This study, which was conducted to close this gap in the literature, was carried out with 377 students. The options of the attitude scale were denominated with different labels, and thus four different forms were generated. Only the middle category names were changed in the first three forms, and in the fourth form, the categories were graded. The data obtained from the forms were analyzed using the Graded Response Model and the Generalized Partial Credit Model depending on Item Response Theory. After the examination of reliability of the forms, the parameters in these forms, and the relationships between the parameters according to both models, inferences were made as to how the differences of the middle category in the forms had an effect on the perceptions of individuals.
-
-
-
Eğitimde ve psikolojide sıklıkla Likert tipi ölçeklerden yararlanılmaktadır. Likert tipi ölçeklerde maddeler gibi cevap seçeneklerinin/kategorilerin de bireyin cevabını yönlendirmemesi beklenir. Ölçek geliştirme aşamasında kategorilerin nasıl düzenleneceğine araştırmacı kendisi karar verse de farklı kategorilerin farklı cevaplama davranışı ortaya çıkarması mümkündür. Alanyazında formlara ait kategori sayısındaki farklılaşmaların daha sık incelendiği ve formlardaki orta kategorinin farklı etiketlerle ele alınmasına ait sınırlı sayıda çalışmanın yer aldığı gözlemlenmiştir. Ayrıca çok kategorili madde tepki kuramı temelinde yürütülen ampirik araştırmaların az sayıda olduğu görülmektedir. Literatürdeki bu açığı kapatmaya yönelik olarak gerçekleştirilen bu çalışma 377 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Uygulamada tutum ölçeğine ait sorular farklı etiketlerle isimlendirilerek dört farklı form oluşturulmuştur. İlk üç formda sadece orta kategori isimleri farklılaştırılmış, dördüncü formun ise kategorileri dereceleme türünden verilmiştir. Formlardan elde edilen veri, Madde Tepki Kuramı temelinde Graded Response Model ve Generalized Partial Credit Model ile değerlendirilmiştir. Her iki modele göre formlara ait güvenirlikler, formlardaki parametreler ve parametreler arasındaki ilişkiler incelendikten sonra orta değerin formlardaki farklılıklarının bireylerin algıları üzerinde nasıl bir etki oluşturduğuna yönelik olarak çıkarımlara ulaşılmıştır.
-
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Early Pub Date | August 30, 2023 |
Publication Date | September 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/