Changing birth and mortality rates shape the population structure. Life
span is also prolonged due to reduction in mortality and fertility rates.
Therefore, there has been a transition from young age groups to older age
groups. The most important factor in the increase in the number of elderly
population is the decrease in fertility. In addition, changes in the family
structure have increased the need for elderly care homes. Providing care for
the elderly is an extremely complex and difficult service. It is necessary that
the people who provide care must have improved patience, compassion, sufficient
information and equipment for providing care. The quality of the service that
is provided must be satisfactory for the individuals, and for their families
-if any. In this study, the Servqual Scale was employed for the purpose of
measuring the quality of the service that is provided in three different Public
Nursing Homes located in Ankara. The differences between the perceived service
quality and the expected service quality were measured by using questionnaires
on individuals. In the questionnaire, which consisted of three sections, the
first part included the demographic data, the second section included the
questions that aimed to measure the perceived quality, and the third section
included the questions that aimed to measure the expected quality. In addition,
the satisfaction status about the service quality of the residents in these
three Nursing Homes was evaluated in terms of genders and education levels.
As a result of the study, it is observed that the
residents of three nursing homes were generally satisfied with the service;
however, (A) the elderly nursing home residents are not satisfied with the
service in terms of empathy. When evaluated according to gender, it is observed
that women were satisfied with the service they received in the elderly nursing
home and men were not satisfied with the services they received; however, in
both the B and C elderly nursing homes both women and men were satisfied with
the service they received. When the assessment is made due to education; it is
concluded that primary school and university graduates in Nursing home A were
satisfied with the service they received in A nursing home, but secondary and
high school graduates were not satisfied. In four groups due to graduation in B
nursing home was satisfied with the service they received, primary school and
secondary school graduates in C nursing home were not satisfied with the
service they received.When the nursing home was evaluated together, it is seen
that both women and men were satisfied with the service they received, and when
they were evaluated due to education, only secondary school graduates were not
satisfied with the service they received.
Değişen doğum
ve ölüm oranları nüfus yapısını şekillendirmektedir. Ölüm ve doğurganlık
oranlarındaki azalmaya bağlı olarak yaşam süreleri de uzamıştır. Bu nedenle
genç yaş gruplarından, ileri yaş gruplarına doğru bir geçiş meydana gelmiştir.
Yaşlı nüfus sayısındaki artışın en temel etkeni doğurganlıktaki düşüştür.
Ayrıca aile yapısındaki değişimler de yaşlı bakımevlerine olan ihtiyacı
arttırmıştır. Yaşlı bakımı oldukça karmaşık ve zor bir hizmettir. Bakım yapacak
kişilerin sabır ve şefkat duygularının gelişmiş olması ve aynı zamanda bakım
ile ilgili yeterli bilgi ve donanıma da sahip olmaları gerekmektedir. Sunulan
hizmetin kalitesi, bireyleri ve varsa o bireylerin ailelerini tatmin edici
nitelikte olmalıdır. Bu çalışmada Ankara’da devlet bünyesinde faaliyet gösteren
üç farklı yaşlı bakım evlerinde sunulan hizmetin kalitesini ölçmek amacıyla
Servqual ölçeği kullanılmıştır. Bireyler
üzerinde anketler yapılarak, algılanan hizmet ve beklenen hizmet kalitesi
arasındaki farklılıklar ölçülmüştür. Üç bölümden oluşan ankette birinci bölümde
demografik bilgilere yer verilirken, ikinci bölüm beklenen hizmet kalitesini
ölçmeye yönelik, üçüncü bölüm algılanan kaliteyi ölçmeye yönelik soruları
içermektedir. Ayrıca üç bakımevi sakinlerinin hizmet kalitesi memnuniyet
durumları cinsiyet ve eğitim düzeyine göre değerlendirilmiştir.
Çalışmanın
sonucunda üç yaşlı bakımevi sakinlerinin genel olarak hizmetten memnun olduğu
ancak (A) yaşlı bakımevi sakinlerinin empati boyutunda hizmetten memnun
olmadığı görülmüştür. Cinsiyete göre değerlendirme yapıldığında A yaşlı
bakımevinde kadınların aldıkları hizmetten memnun olduğu erkeklerin aldıkları
hizmetten memnun olmadığı buna karşın B ve C yaşlı bakımevlerinde her iki
grubun da aldıkları hizmetten memnun oldukları görülmüştür. Eğitim durumuna
göre değerlendirme yapıldığında; A yaşlı bakımevinde ilkokul ve üniversite
mezunlarının aldıkları hizmetten memnun olduğu ancak ortaokul ve lise
mezunlarının memnun olmadığı sonucuna varılmıştır. B yaşlı bakımevinde dört
grubunda aldıkları hizmetten memnun oldukları, C yaşlı bakımevinde ise ilk ve
ortaokul mezunlarının aldıkları hizmetten memnun olmadıkları belirlenmiştir. Üç
bakımevi birlikte değerlendirildiğinde hem kadınların hem erkeklerin aldıkları
hizmetten memnun kaldıkları, eğitim
açısından ele alındığında ise sadece ortaokul mezunlarının aldıkları hizmetten
memnun olmadıkları görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 2 |