Bilgi çağıolarak nitelendirilen ve 1950'li yıllardan günümüze kadar gelen dönemde bilgi, özellikle örgütler açısından sermaye ve somut varlıklarından çok daha önemli bir hale gelmiştir. Bununla beraber bilginin rekabet avantajısağlayacak ve örgütü vizyonuna ulaştıracak bir güç haline gelmesi için örgütün sahip olduğu tüm veri, enformasyon ve bilginin elde edilme, korunma, yorumlanma, paylaşılma ve uygulanmasısüreçlerinin etkin biçimde yönetilmesi gerekmektedir. Bilgi yönetimi olarak adlandırılan bu yönetim dizisi, değer yaratıcıbilginin verimli bir biçimde teknolojik uygulamalara aktarılmasındaki süreçlerin tanımlanması, modellenmesi ve örgütün amaçlarıdoğrultusunda bilginin kullanılmasıiçin yapılmasıgerekenleri belirten bir yol haritasıdır. Bilgi yönetimi, örgüt başarısınıkoruyan, örgütün başarıya ulaşmasına katkısağlayan, örgütsel öğrenmeyi hızlandıran, süreçlerde daha hızlıiyileştirme olanağısağlayan, entelektüel varlıklardan en üst seviyede yararlanan, örtük bilgiden açık bilgiye kadar her türlü bilgiyi kapsayan bir disiplindir. Bilgi yönetimi her ne kadar örgüt başarısıiçin mutlak bir öğe olsa da yakın gelecekte bilgi yönetiminin yerini örgütsel bilgelik olgusunun alacağısöylenebilir. Örgütsel bilgelik, temelde veri, enformasyon, bilgi hiyerarşisinin bir sonraki basamağıolarak kabul edilen bilgeliğin örgütsel bağlamda ele alınmasıdır. Örgütlerin gelecekteki başarılarının temelini oluşturan örgütsel bilgelik, örgütün bilge olma durumu ve niteliğini; beklenmedik durumlara akılcıtepkiler verebilmesini; örgütün mevcut ve yeni bilgisini yönetmesini; tüm paydaşlarına karşı, iyi, ahlâklıve örnek davranışlarısergilemesini ifade etmektedir. Örgütsel bilgelik, işetiği, sürdürülebilirlik, dönüşümsel liderlik, işyeri demokrasisi, kurumsal vatandaşlık ve sosyal sorumluluk gibi örgütsel fonksiyonlara katkısağlarken her bir fonksiyonun bilgi, anlayış, daha iyisini yapma gibi unsurlarla kendi özelliklerinden daha fazla katma değer yaratmalarınıda amaçlamaktadır. Bu bağlamda bu çalışmanın temel amacıişletmelerin bilgi yönetimi uygulamalarıile örgütsel bilgelik algısıarasındaki ilişkinin sektörel bazda analiz edilmesidir. Bu doğrultuda çalışmada öncelikle bilgi yönetimi uygulamalarıve örgütsel bilgelik algısıve aralarındaki nedensel ilişki bağlamında literatür bilgisi verilmiştir. Çalışmanın araştırma kısmında ise Konya Sanayi Odasına kayıtlımetal ve makine sektöründe faaliyet gösteren işletmeler üzerinde yürütülen alan araştırmasına yönelik bulgular değerlendirilmiştir. Sektörel bazda yapılan bu değerlendirmeden elde edilen en önemli bulgu, bilgi yönetimi uygulamalarıile örgütsel bilgelik algısıarasında pozitif bir ilişkinin olduğu ve bilgi yönetiminin örgütsel bilgelik ölçeği ile açıklanabileceği şeklindedir.
During the time period since 1950s to modern-day which is characterized as the information era, information has become more important than funds and concrete especially for organizations. Nevertheless, for the information to become as the power which can provide competitive edge and convey the organizational vision the acquisition, protection, interpretation, partition, application process of all kind of data, information and knowledge should be effectively operated. Also known as the knowledge management, this management unit is a roadmap remarking the necessities to describe, model the process of value creator knowledge’s transfer to technologic practices effectively and use of the knowledge according to organizational aims. The knowledge management is a discipline which protects organization success, contributes to organization success, accelerates organizational learning, provides faster restoration opportunities during the process, benefits from the intellectual substances preeminently, and contains either implicit or explicit knowledge. Although the knowledge management is an absolute factor for organization success, it can be said that in the near future organizational wisdom case will take place of the knowledge management. The organizational wisdom is handling with wisdom organizationally which is basically accepted as the next step of data, information and knowledge hierarchy. The organizational wisdom, a basis of organizational success in the future, expresses the wisdom case, responses to the unexpected situations, management of present and new knowledge, acting in a good, moral and exemplary manner towards to its sharers of the organization. The organizational contributes to organizational functions like business ethics, sustainability, translational leadership, office democracy, corporate citizenship and social responsibility; it also aims to let each of the functions create more added- value than their own features with the factors like knowledge, savvy and doing better. In this context, the main purpose of this study is the sectoral analyze of the relationship between the knowledge management practices and organizational wisdom perception of business firms. Accordingly, the literature knowledge in the context of the knowledge management practices, the organizational wisdom perception and the casual relationship between them is primarily given. In the search part of the study; the findings of the field works about the business firms busy in metal and machine sectors which are registered to Konya Chamber of Industry are evaluated. The most important finding of this sectoral evaluation is the existence of a positive relationship between the knowledge management practices and organizational wisdom perceptions; and the possibility of an explanation of the knowledge management with the organizational wisdom scale
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 31 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License