Medical doctors have a high level of source credibility and a reputable profession. Some of them also share their expertise on social media. This led to so some doctors gaining thousands and millions of followers and becoming “influencer doctors”. Every bit of information that a medical doctor share is important for the followers. Influencers are content creators with a large social media following, and this makes them appealing for brands. Collaborations with brands are common for influencers. When it comes to influencer doctors, who have more credibility due to their profession, it can be said that they have an advantage over ordinary influencers, a power to drive their followers’ decisions. However, it is prohibited by law and regulations for medical doctors to advertise in any medium. Thus, in this study it was aimed to reveal medical doctors’ compliance with Turkish Medical Association’s rules on social media. A content analysis on 13 medical doctors’ Instagram stories was conducted. Each doctor has more than 500.000 followers and they shared a total of 565 stories. According to the findings, product promotions are most common content for the stories of these influencer doctors. They also share stories that showcase or promote their services; that contain patient information in which more than half are privacy breaches; and none included a disclosure on patient permission to reveal such information.
Kaynak güvenirliği ve itibarı oldukça yüksek olan hekimler, sosyal medyada uzmanlık alanları ile ilgili bilgiler paylaşmaktadır. Öyle ki sosyal medyada milyonlarca takipçisi olan ve “fenomen” olarak nitelendirilen hekimler bulunmaktadır. Hekimin vereceği her bilgi, takipçiler için önem arz eder. Sosyal medyada içerik üreticisi olan fenomenler, pek çok takipçisi olmaları dolayısıyla markalar için de oldukça çekicidirler; markalar elinde odaklı bir kitle bulunduran fenomenlerle işbirliği yapmaktadır. Fenomen hekimler söz konusu olduğunda, bu kadar güvenilir bir mesleğe sahip olmaları avantajı da düşünülürse ellerinde insanları yönlendirebilecekleri büyük bir güç vardır. Ancak hekimlerin hiçbir mecrada reklam yapmalarına kanunlar, yönetmelikler ve etik kurallar ile müsaade edilmemektedir. Bu çalışmada, “Hekimler sosyal medyada yaptıkları paylaşımlarda, bu konudaki kurallara ne kadar uyuyorlar?” sorusu ile yola çıkılmıştır. Bu bağlamda çalışmada içerik analizi tekniği kullanılarak 500 bin ve üzeri takipçisi olan 13 fenomen hekimin Instagram’da paylaştığı 565 hikâyesi değerlendirmeye alınmıştır. Çalışmanın en çarpıcı bulguları olarak; hekimlerin içeriklerinde en çok ürün paylaşımı yer aldığı, hizmetlerinin göstermeye ya da tanıtmaya yönelik ya da övücü nitelikteki içeriklerin bulunduğu, hasta ile ilgili paylaşımlarının yarısından fazlasında hasta mahremiyetinin korunmadığı, bu paylaşımların hiçbiri için hastadan izin alındığına dair bir ibarenin olmadığı görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2023 |
Submission Date | December 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 50 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License