Psychological violence is increasingly spreading in all cultures depending on the increase in violence incidents. In this context, the purpose of this research is to expose the perceptions of university students about the concept of psychological violence with the help of metaphors. This research is based on the interpretive phenomenon science (phenomenology) pattern from qualitative research approaches. In order to elucidate the perceptions of university students about psychological violence, it is preferred to use easily accessible case sampling methods. The sample of this study is the student in the Social Services program in Eruh Vocational School of Siirt University. The gathering of the data was based on an open-ended question, "It's like psychological violence ......, because ..." the metaphor questioning pattern. In this study, the data were analyzed by content analysis method using the computer assisted qualitative data analysis program (NVivo). Based on the results of the content analysis, a total of 50 metaphors were obtained. As a result of the analysis of these mentioned metaphors, it was observed that the students produced metaphor in the most 'constraint' (n = 26) and at least 'hunger' metaphor (n = 2). According to results of content analysis conducted by sex, it was determined that female students produced the metaphor of iron cage (n = 6) and male students produced the metaphor of death most (n = 4). The results of the research show that metaphors can be used as powerful tools in bringing out the feelings and thoughts that students have about the concept of "psychological violence". In this context, in order to investigate the metaphorical perceptions related to psychological violence, different groups can be studied and contributed to the literature. In addition, in progressive studies, researchers will be able to understand the concept of psychological violence through films, videos, pictures, etc. that will increase social awareness. Use of visual elements is recommended.
Günümüzde
yaşanan şiddet olaylarının artışına bağlı olarak psikolojik şiddet olgusunun
giderek tüm kültürlerde yaygınlaştığı görülmektedir. Bu bağlamda, bu
araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin psikolojik şiddet kavramına
ilişkin algılarını, metaforlar yardımıyla açığa çıkarmaktır. Bu araştırma nitel
araştırma yaklaşımlarından yorumlayıcı olgu bilim (fenomenoloji) desenine
dayanmaktadır. Üniversite öğrencilerinin psikolojik şiddete ilişkin algılarını
ortaya çıkarmak amacıyla amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir
durum örneklemesi tercih edilmiştir. Bu çalışmanın örneklemi Siirt Üniversitesi
Eruh Meslek Yüksekokulu’nda okuyan Sosyal Hizmetler programındaki öğrenciden
oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında metafor soru sorma kalıbı olan “Psikolojik
şiddet …….. gibidir, çünkü …………” şeklinde verilen açık uçlu bir sorudan
yararlanılmıştır. Bu araştırmada verilerin analizinde bilgisayar destekli nitel
veri analizi programından (NVivo) yararlanılarak içerik analizi yöntemi ile
veriler çözümlenmiştir. Yapılan içerik analizi sonuçlarına göre toplam 50 çeşit
metafor elde edilmiştir. Sözü edilen bu metaforların analizleri sonucunda
oluşturulan temalara göre öğrencilerin en çok ‘kısıtlanma’ temasında metafor ürettiği (n=26), en az ise ‘acınma’ temasında metafor ürettiği (n=2)
görülmüştür. Cinsiyete göre yapılan içerik analizi sonuçlarına göre ise, kız
öğrencilerin en çok ‘demir kafes’
metaforunu ürettiği (n=6), erkek öğrencilerin ise en çok ‘ölüm’ metaforunu ürettiği (n=4) saptanmıştır. Araştırmanın
sonuçları, metaforların, öğrencilerin “psikolojik şiddet” kavramına ilişkin
sahip oldukları duygu ve düşüncelerini ortaya çıkarmada güçlü birer araç olarak
kullanılabileceğini göstermektedir. Bu bağlamda psikolojik şiddetle ilgili
metaforik algıların araştırılması amacıyla farklı gruplar üzerinde çalışmalar
yapılarak alanyazına katkı sağlanabilir. Ayrıca ilerleyen çalışmalarda
araştırmacıların psikolojik şiddet kavramıyla ilgili toplumsal farkındalığı arttıracak
film, video, resim vb. görsel öğelerin kullanılması önerilmektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | May 5, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 8 |
Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.