Bu araştırmanın amacı
ilkokul ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin mobbing (yıldırma) yaşamaya
ilişkin algılarını incelemektir. Araştırmada,
ilkokul ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin mobbing (yıldırma) yaşama algıları,
cinsiyet, medeni hal, görev yaptıkları eğitim kurumu ve kıdem değişkenlerine
anlamlı bir farkın olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2016-2017 öğretim yılında
Diyarbakır İli Silvan ilçe merkezinde bulunan 11 ilkokul (199 sınıf öğretmeni)
ve 13 ortaokulda (269 branş öğretmeni) görev yapan toplam 468 öğretmen
oluşturmaktadır. Araştırmada örneklem alma yoluna gidilmemiştir. Veri toplama aracı olarak Einarsen ve Raknes’in (1997) geliştirdiği [Negative Acts
Questionnaire (NAQ)] ve
Cemaloğlu (2007) Türkçe’ye uyarladığı “Olumsuz Davranış Soruları Ölçeğinden”
yararlanılmıştır. Verilerin çözümlenmesi SPSS 21 istatistik paket
programında yapılmıştır. Öğretmenlerin kişisel bilgilerinde frekans ve yüzde
kullanılmış, öğretmen görüşleri arasındaki anlamlı farkın saptanmasında ise
t-testi ve Anova testi kullanılmıştır. Araştırma hipotezleri.05 anlamlılık
düzeyinde test edilmiştir. Araştırma
sonucunda, ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin algılarına göre, öğretmenler mobbing'in
(yıldırmanın) görev ve sosyal ilişkiler alt boyutundaki davranışlara maruz
kalma sıklığı “düşük düzeyde” olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucunda,
öğretmenlerin maruz kaldıkları yıldırma davranışlarına cinsiyet, medeni hal, görev yapılan eğitim kademesi ve kıdem değişkenine göre anlamlı bir farklılık
olmadığı tespit edilmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 26, 2017 |
Submission Date | October 26, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 10 |
Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.