Konuşma becerisi, Türkçenin okuma, yazma ve dinlemeyle
birlikte dört temel dil becerisinden biridir. Bu beceri, dinleme becerisiyle
birlikte günlük iletişimin çok önemli bir bölümünde kullanılmaktadır. Bu araştırmanın
amacı, Türkçedeki deyimlerde konuşma becerisinin yerini tespit etmektir. Tarama
modelinde doküman incelemesi ile gerçekleştirilen çalışmanın örneklemini Türk
Dil Kurumu tarafından 2010 yılında 11. baskısı yapılan Türkçe Sözlük
oluşturmuştur. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde içerik analizinden
yararlanılmıştır. Yapılan analiz neticesinde konuşma becerisiyle ilgili
deyimler konuşma yetisi, konuşma aşaması, içerik, üslup, konuşma süresi,
konuşma dışı unsurlar, ses tonu ve konuşma ortamı olmak üzere sekiz kategori
altında toplanmıştır. Bu kategoriler altında da çeşitli temalara yer
verilmiştir. Çalışmada konuşma becerisiyle ilgili olan 621 deyim (birden fazla
anlamı olanlarla birlikte 640 deyim) bulgular bölümünde frekans ve yüzde
değerleriyle tablolar hâlinde sunulmuştur. Araştırma sonucunda konuşma
becerisiyle ilgili deyimlerin en fazla üslup (%27), içerik (%15), konuşma
yetisi (%14), konuşma dışı unsurlar (%12) ve konuşma süresi (%11) kategorilerinde
yer aldığı belirlenmiştir. Bunlar dışındaki kategoriler ise ses tonu (%8),
konuşma ortamı (%7) ve konuşma aşaması (%6) şeklinde sıralanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 18, 2019 |
Submission Date | September 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 14 |
Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.