BibTex RIS Cite

TÜRKÇEDE YENİ BİR NEOLOJİ ÖRNEĞİ: FİİLLEŞEN MARKALAR

Year 2016, Issue: 39, 245 - 252, 10.06.2016
https://doi.org/10.21563/sutad.187019

Abstract

Canlı bir varlık olan dilin söz varlığı sürekli gelişim hâlindedir. Dilde önceden mevcut olmayan
bir sözcük türetmeye neolojizm denir. Neolojizmler teknolojik, ekonomik, psikolojik veya kültürel
sebeplerden ortaya çıkmaktadır. Neolojizm kavramı birçok dil bilimci tarafından dil yozlaşmasının
sebeplerinden sayılmaktadır. Bu çalışmada markaların hem üretici hem de tüketici yoluyla nasıl eylem
hâline getirildiği, bu eylem hâline getirmenin sebepleri, neolojizm bağlamında üretici ve tüketici
açısından ayrı ayrı değerlendirilecektir. Çalışma sonunda neolojizmlerin dilin biçim ve anlam
yapısına uyduğunda o dilin söz varlığına katkıda bulunan sözlük birimler olduğu ispatlanacaktır.

References

  • AKALIN, Hâluk (Editör) (2011), Türkçe Sözlük, Ankara: TDK Yayınları.
  • AKIN, Murat-AVCILAR, Mutlu Yüksel (2007), “Tüketici Temelli Marka Değeri Kavramı”, Pazarlama Dünyası, Yıl: 21, Sayı: 2007-1: 39-46.
  • AKIN, Lemi (2014), “Jenerik Marka İsimlerinin Oluşumu ve TDK Sözlük’üne Giriş Şekilleri”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, C. 7, S. 31: 19-28
  • EMECAN, Neşe (1998), 1960'tan Günümüze Türkc e: Bir Sözlü k Denemesi. I stanbul: YKY Yayınları.
  • ERCİLASUN, Ahmet, Bican (2004), Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • ERGİN, Muharrem (2013), Türk Dil Bilgisi İstanbul: Bayrak Yayınları.
  • GÜLSEVİN, Gürer-BOZ, Erdoğan (2006), Türkçenin Çağdaş Sorunları, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • KANAR, Mehmet (2009), Osmanlı Türkçesi Sözlüğü, İstanbul: Say Yayınları.
  • KARAAĞAÇ, Günay (2013), Dil Bilimi Terimleri Sözlüğü, Ankara: TDK Yayınları.
  • OKTUĞ, Melis (2009), “Neolojizm Bağlamında Dilsel Üretimler/ Ekonomik Göstergeler: 2000 Yıllarında Yaşanan Ekonomik Krizin Dil Bilimsel Çözümlemesi”, İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, Yıl 1, Sayı 1: 123-133
  • SARI, İsa (2013) “Dilde Yeniden Adlandırma İhtiyacı Retnonimler”, Türkbilig 2013/25: 19-26
  • www.ama.org (Erişim tarihi: 18.02.2016)
  • http://www.cappy.com.tr/ (Erişim tarihi: 15.02.2016)
  • www.cheetos.com.tr (Erişim tarihi: 15.02.2016) http://www.dardanel.com.tr/ (Erişim tarihi: 15.02.2016)
  • DUBOİS, Jean, (2001) stream/DictionnaireDeLinguistiqueDubois/Dictionnaire-de-Linguistique Dubois_djvu.txt (Erişim tarihi: 15.02.2016) www.archive.org www.etietieti.com (Erişim tarihi: 15.02.2016)
  • /tr/sirket_profili (Erişim tarihi: 15.02.2016) www.klorak.com.tr
  • http://www.mondi.com.tr/ (Erişim tarihi: 16.02.2016)
  • NEWMARK,Peter,(2016)”Content/ilts.ir/Page/142/ContentImage/A%20Textbook%20of%20Translation%20by%20Peter%20Newmark%20(1).pdf” (Erişim tarihi 18.02.2016) www.ilts.ir
  • NİŞANYAN, Sevan, (2009) /?k=neolojizm&x=0&y=0 (Erişim tarihi: 18.02.2016) www.nisanyansozluk.com /tr/giris-sayfası/vernel-hakkında-her-sey/tarihimiz.html (Erişim tarihi: 15.02.2016) www.vernel.com.tr http://www.tpe.gov.tr/TurkPatentEnstitusu/commonContent/MAbout (Erişim tarihi: 13.02.2016) www.yandex.com.tr (Erişim tarihi: 16.02.2016)

A NEW NEOLOGY SAMPLE IN TURKISH: THE VERBALIZED BRANDS

Year 2016, Issue: 39, 245 - 252, 10.06.2016
https://doi.org/10.21563/sutad.187019

Abstract

The presence of utterance of language, which is an animate asset, is in progress. Naming after a newly produced term in a language is described with the term “neologism” the terminology of linguistics. Neologisms might emerge from technological, economic, psychological or cultural causes. Many linguists consider the concept of neologism one of the causes of language deterioration. In this study, that brand names are rendered to the concept of verbalized through both producer and consumer, and the causes of the rendering to the concept of verbalized in terms of producer and consumer on the basis of neologism will be examined separately. At the end of the research, it will be displayed that neologisms contribute to the vocabulary of a language when these are compatible with the structure of mode and meaning of that language.

References

  • AKALIN, Hâluk (Editör) (2011), Türkçe Sözlük, Ankara: TDK Yayınları.
  • AKIN, Murat-AVCILAR, Mutlu Yüksel (2007), “Tüketici Temelli Marka Değeri Kavramı”, Pazarlama Dünyası, Yıl: 21, Sayı: 2007-1: 39-46.
  • AKIN, Lemi (2014), “Jenerik Marka İsimlerinin Oluşumu ve TDK Sözlük’üne Giriş Şekilleri”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, C. 7, S. 31: 19-28
  • EMECAN, Neşe (1998), 1960'tan Günümüze Türkc e: Bir Sözlü k Denemesi. I stanbul: YKY Yayınları.
  • ERCİLASUN, Ahmet, Bican (2004), Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • ERGİN, Muharrem (2013), Türk Dil Bilgisi İstanbul: Bayrak Yayınları.
  • GÜLSEVİN, Gürer-BOZ, Erdoğan (2006), Türkçenin Çağdaş Sorunları, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • KANAR, Mehmet (2009), Osmanlı Türkçesi Sözlüğü, İstanbul: Say Yayınları.
  • KARAAĞAÇ, Günay (2013), Dil Bilimi Terimleri Sözlüğü, Ankara: TDK Yayınları.
  • OKTUĞ, Melis (2009), “Neolojizm Bağlamında Dilsel Üretimler/ Ekonomik Göstergeler: 2000 Yıllarında Yaşanan Ekonomik Krizin Dil Bilimsel Çözümlemesi”, İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, Yıl 1, Sayı 1: 123-133
  • SARI, İsa (2013) “Dilde Yeniden Adlandırma İhtiyacı Retnonimler”, Türkbilig 2013/25: 19-26
  • www.ama.org (Erişim tarihi: 18.02.2016)
  • http://www.cappy.com.tr/ (Erişim tarihi: 15.02.2016)
  • www.cheetos.com.tr (Erişim tarihi: 15.02.2016) http://www.dardanel.com.tr/ (Erişim tarihi: 15.02.2016)
  • DUBOİS, Jean, (2001) stream/DictionnaireDeLinguistiqueDubois/Dictionnaire-de-Linguistique Dubois_djvu.txt (Erişim tarihi: 15.02.2016) www.archive.org www.etietieti.com (Erişim tarihi: 15.02.2016)
  • /tr/sirket_profili (Erişim tarihi: 15.02.2016) www.klorak.com.tr
  • http://www.mondi.com.tr/ (Erişim tarihi: 16.02.2016)
  • NEWMARK,Peter,(2016)”Content/ilts.ir/Page/142/ContentImage/A%20Textbook%20of%20Translation%20by%20Peter%20Newmark%20(1).pdf” (Erişim tarihi 18.02.2016) www.ilts.ir
  • NİŞANYAN, Sevan, (2009) /?k=neolojizm&x=0&y=0 (Erişim tarihi: 18.02.2016) www.nisanyansozluk.com /tr/giris-sayfası/vernel-hakkında-her-sey/tarihimiz.html (Erişim tarihi: 15.02.2016) www.vernel.com.tr http://www.tpe.gov.tr/TurkPatentEnstitusu/commonContent/MAbout (Erişim tarihi: 13.02.2016) www.yandex.com.tr (Erişim tarihi: 16.02.2016)
There are 19 citations in total.

Details

Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section Articles
Authors

Arda Karadavut

Publication Date June 10, 2016
Published in Issue Year 2016 Issue: 39

Cite

APA Karadavut, A. (2016). TÜRKÇEDE YENİ BİR NEOLOJİ ÖRNEĞİ: FİİLLEŞEN MARKALAR. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi(39), 245-252. https://doi.org/10.21563/sutad.187019

Selçuk University Journal of Studies in Turcology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).