Research Article
BibTex RIS Cite

READING TAYYAR AHMET’İN SONSUZ SAYILI GÜNLERİ IN THE CONTEXT OF SUBCULTURE

Year 2022, Issue: 55, 177 - 187, 26.08.2022
https://doi.org/10.21563/sutad.1163224

Abstract

It is possible to say that literature and literature reviews gain a different dimension every day. Today, concepts belonging to the field of literature and especially linguistics are used to develop methods belonging to many different fields. Undoubtedly, this situation arises from the universal dimension of linguistic concepts. Especially through structural linguistics, the concepts of this field have been quoted and transformed by many disciplines. It is possible to consider the literature in this context. It is also quite clear that writing, the material of which is language, can be associated with linguistic concepts. However, the song named Tayyar Ahmet’in Sonsuz Sayılı Günleri, which is the object of this study, can also be discussed and questioned in the light of these concepts. Because a song is first and foremost a discourse. Therefore, a song can be treated as a discourse and analyzed through the concepts of intertextuality, semiotics, and linguistics. The purpose of this study is to prove that a song as a discourse can be analyzed in this context. In addition to this, it is necessary to refer to sub-culture to make sense of this song thematically. Because Tayyar Ahmet’in Sonsuz Sayılı Günleri tells the typification process of a fictional person, Tayyar Ahmet. This study is the analysis of a song as a discourse in the context of sub-culture by quoting the concepts of the above-mentioned fields.

References

  • Aktulum, K. (2014). Metinlerarası ilişkiler. Ankara: Kanguru Yay.
  • Aktulum, K. (2020). Moda ve metinlerarasılık Alexander Mcqueen ve üstgiysisellik. Konya: Çizgi Kitabevi Yay.
  • Bahtin, M. (2016). Söylem türleri ve başka yazılar (O. N. Çiftçi, Çev.). İstanbul: Metis Yay.
  • Barthes, R. (2016a). Yazının sıfır derecesi-yeni eleştirel denemeler (T. Yücel, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • Barthes, R. (2016b). Göstergebilimsel serüven (M. Rifat-S. Rifat, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • Benveniste, E. (1995). Genel dilbilim sorunları (E. Öztokat, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • Burke, M. (2014). Rhetoric and poetics the classical heritage of stylistics. M. Burke (ed.), The routledge handbook of stylistics. Londra: Routledge.
  • Büyük Ev Ablukada. (2011). Büyük Ev Ablukada görüntülü radyo eksen filanı. Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=Un-thDSuEsY&t=3347s&ab_channel=B%C3%9CY%C3%9CKEVABLUKADA
  • Büyük Ev Ablukada (2012). Tayyar Ahmet’in sonsuz sayılı günleri. Full Faça, Olmadı Kaçarız Plakçılık. Erişim Adresi: https://open.spotify.com/track/6dnLlf9gVrE8RVYoPGDrSX?si=bd21be712bd7447f
  • Büyük Ev Ablukada (2017). Tayyar Ahmet’in sonsuz sayılı günleri. Ay Şuram Hala Ağrıyo, Olmadı Kaçarız Plakçılık, Erişim Adresi: https://open.spotify.com/track/64Qh0dnrx3e2VzDUKjbCSg?si=e6087de823d542f0
  • Genette, G. (1997). Palimpsests: literature in the second degree. Lincoln: University of Nebraska Press.
  • Gibbons, A. & Whiteley, S. (2018). Contemporary stylistics language, cognition, interpretation. Edinburgh. Edinburgh Univsersity Press.
  • Kanık, O. V. (2014). Bütün şiirleri. İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • Leech, G. N. & Short, M. (2007). Style in fiction a linguistic introduction to english fictional prose. Londra: Pearson.
  • Saussure, F. de. (1985). Genel dilbilim dersleri (B. Vardar, Çev.). Ankara: Birey ve Toplum Yay.
  • Turan, T. (2018). 1880-1895 yılları arasında yayımlanmış şiir kitapları üzerine bir inceleme (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Turan, T. & Gökşen, C. (2021). Şebnem İşigüzel’in Çöplük romanında yeraltı edebiyatının izleri. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 20 (4), 2165-2186. https://doi.org/10.21547/jss.963983.

ALTKÜLTÜR BAĞLAMINDA TAYYAR AHMET’İN SONSUZ SAYILI GÜNLERİ’Nİ OKUMAK

Year 2022, Issue: 55, 177 - 187, 26.08.2022
https://doi.org/10.21563/sutad.1163224

Abstract

Yazın ve yazın incelemelerinin her geçen gün farklı bir boyut kazandığını söylemek mümkündür. Bugün bakıldığında yazın ve özellikle dilbilim alanına ait olan kavramlar pek çok farklı alana ait yöntemlerin geliştirilmesi için kullanılmaktadır. Şüphesiz bu durum, dilbilim kavramlarının sahip olduğu evrensel boyuttan kaynaklanır. Özellikle yapısal dilbilim aracılığıyla bu alanın kavramları, pek çok disiplin tarafından alıntılanmış ve dönüştürülmüştür. Yazını da bu bağlamda ele almak mümkündür. Malzemesi dil olan yazının dilbilim kavramlarıyla ilişkilendirilebileceği de oldukça açıktır. Bu çalışmanın nesnesi olan Tayyar Ahmet’in Sonsuz Sayılı Günleri isimli parça da bu kavramlar ışığında ele alınıp sorgulanabilir. Çünkü bir şarkı da her şeyden önce bir söylemdir. Bu yüzden bir şarkı, bir söylem olarak ele alınıp özellikle metinlerarasılık, göstergebilim ve dilbilim kavramları aracılığıyla çözümlenebilir. Bu çalışmanın amacı da bir söylem olarak bir şarkının bu bağlamda çözümlenebileceğini kanıtlamaktır. Buna ek olarak bu şarkının izleksel olarak anlamlandırılması için alt-kültüre de başvurmak gerekir. Çünkü Tayyar Ahmet’in Sonsuz Sayılı Günleri, kurgusal bir kişi olan Tayyar Ahmet’in tipleşme sürecini anlatır. Bu çalışma da yukarıda sayılan alanların kavramlarını alıntılayarak alt-kültür bağlamında bir şarkının bir söylem olarak çözümlenmesidir.

References

  • Aktulum, K. (2014). Metinlerarası ilişkiler. Ankara: Kanguru Yay.
  • Aktulum, K. (2020). Moda ve metinlerarasılık Alexander Mcqueen ve üstgiysisellik. Konya: Çizgi Kitabevi Yay.
  • Bahtin, M. (2016). Söylem türleri ve başka yazılar (O. N. Çiftçi, Çev.). İstanbul: Metis Yay.
  • Barthes, R. (2016a). Yazının sıfır derecesi-yeni eleştirel denemeler (T. Yücel, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • Barthes, R. (2016b). Göstergebilimsel serüven (M. Rifat-S. Rifat, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • Benveniste, E. (1995). Genel dilbilim sorunları (E. Öztokat, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • Burke, M. (2014). Rhetoric and poetics the classical heritage of stylistics. M. Burke (ed.), The routledge handbook of stylistics. Londra: Routledge.
  • Büyük Ev Ablukada. (2011). Büyük Ev Ablukada görüntülü radyo eksen filanı. Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=Un-thDSuEsY&t=3347s&ab_channel=B%C3%9CY%C3%9CKEVABLUKADA
  • Büyük Ev Ablukada (2012). Tayyar Ahmet’in sonsuz sayılı günleri. Full Faça, Olmadı Kaçarız Plakçılık. Erişim Adresi: https://open.spotify.com/track/6dnLlf9gVrE8RVYoPGDrSX?si=bd21be712bd7447f
  • Büyük Ev Ablukada (2017). Tayyar Ahmet’in sonsuz sayılı günleri. Ay Şuram Hala Ağrıyo, Olmadı Kaçarız Plakçılık, Erişim Adresi: https://open.spotify.com/track/64Qh0dnrx3e2VzDUKjbCSg?si=e6087de823d542f0
  • Genette, G. (1997). Palimpsests: literature in the second degree. Lincoln: University of Nebraska Press.
  • Gibbons, A. & Whiteley, S. (2018). Contemporary stylistics language, cognition, interpretation. Edinburgh. Edinburgh Univsersity Press.
  • Kanık, O. V. (2014). Bütün şiirleri. İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • Leech, G. N. & Short, M. (2007). Style in fiction a linguistic introduction to english fictional prose. Londra: Pearson.
  • Saussure, F. de. (1985). Genel dilbilim dersleri (B. Vardar, Çev.). Ankara: Birey ve Toplum Yay.
  • Turan, T. (2018). 1880-1895 yılları arasında yayımlanmış şiir kitapları üzerine bir inceleme (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Turan, T. & Gökşen, C. (2021). Şebnem İşigüzel’in Çöplük romanında yeraltı edebiyatının izleri. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 20 (4), 2165-2186. https://doi.org/10.21547/jss.963983.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section Articles
Authors

Taner Turan 0000-0003-4747-2331

Publication Date August 26, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 55

Cite

APA Turan, T. (2022). ALTKÜLTÜR BAĞLAMINDA TAYYAR AHMET’İN SONSUZ SAYILI GÜNLERİ’Nİ OKUMAK. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi(55), 177-187. https://doi.org/10.21563/sutad.1163224

Selçuk University Journal of Studies in Turcology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).