This research was conducted to determine the factors affecting doing sports of university students. Research is a descriptive study. Phenomenology, one of the qualitative research designs, was used in this research. Convenience sampling which is one of the purposeful sampling methods has been preferred for the research. The population of the study consisted of students who are members of the student community, attending Duzce University in 2013-2014. In this coverage, researcher has reached 35 students who are members of the student community. While collecting the data, interview form method which consists of semi-structured questions has been used. The interviews have been conducted as face to face. The data which were summarized and interpreted in descriptive analysis, have been profoundly processed in the content analysis. After the coding process, theming method has been implemented by gathering the similar data. This process has been executed by independent three researchers who are experts in their fields. In conclusion, the factors affecting doing sports of university students are divided into two titles as individual factors and general factors. Results of the individual factors are time, fee and sports culture has determined. Results of the general factors are promotion, transportation, sports environments and lack of staff has determined
Bu araştırma Üniversite öğrencilerinin spor yapmasını etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma betimsel bir araştırmadır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan olgubilim (fenomenoloji) kullanılmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden “kolay ulaşılabilir durum örneklemesi” yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmanın evrenini Düzce Üniversitesi’nde 2013-2014 öğretim yılında öğrenim gören öğrenci topluluklarına üye olan öğrenciler oluşturmuştur. Bu kapsamda öğrenci topluluklarına üye olan 35 öğrenciye ulaşılmıştır. Verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan görüşme formu yönteminden yararlanılmıştır. Görüşmeler yüz yüze gerçekleştirilmiştir. Betimsel analizde özetlenip, yorumlanan veriler içerik analizinde daha derin bir işleme tabi tutulmuşlardır. Kodlama işleminin ardından birbirine benzeyen veriler bir araya getirilerek temalaştırma yoluna gidilmiştir. Bu işlem alanında uzman birbirinden bağımsız üç araştırmacı tarafından gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak araştırmamızda üniversite öğrencilerinin spor yapmalarını etkileyen faktörler bireysel faktörler ve genel faktörler olarak iki başlıkta toplanmıştır. Bireysel faktörlere ait sonuçlar; zaman, ücret ve spor kültürüdür. Genel faktörlere ait sonuçlar ise; tanıtım, ulaşım, spor ortamı ve personel eksikliği olarak ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 10 Issue: 1 |