Bu araştırmada Akılcı Duygusal Davranışçı Yaklaşım Temelli İletişim Becerileri Programı’nın (ADDY-İBEP) yetişkinlerin bilişsel esneklik düzeyleri ve iletişim becerilerine etkisini incelemek amaçlanmıştır. Ön test son test kontrol gruplu deneysel desene göre tasarlanan araştırmanın katılımcıları Türkiye’de faaliyet gösteren uluslararası bir otel zincirinin çalışanları arasından rastlantısal yolla çalışmaya dahil edilmiştir. Araştırmanın deney grubunda 6 erkek ve 5 kadın, kontrol grubunda ise 5 erkek, 6 kadın üye bulunmaktadır. Araştırmanın verileri Bilişsel Esneklik Envanteri (BEE), İletişim Becerileri Ölçeği-Yetişkin Formu (İBÖ-YF) ve Kişisel Bilgi Formu ile toplanmıştır. Çalışma kapsamında araştırmacılar tarafından geliştirilen 90’ar dakika ve 12 oturumdan oluşan ADDY-İBEP deney grubuna uygulanmıştır. Araştırmada kontrol grubundaki üyelere yönelik herhangi bir uygulama yapılmamıştır. Çalışmanın izleme ölçümleri, son testin uygulanmasından dört hafta sonra gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri SPSS 24.0 ortamında incelenmiştir. Verilerin analizinder Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ve Mann-Whitney U Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ADDY-İBEP’in, deney grubu üyelerinin bilişsel esneklik düzeyleri ve iletişim becerilerini istatistiksel olarak anlamlı düzeyde arttırdığı saptanmıştır.
The aim of this study is to examine the The Effect of Rational Emotional Behavioral Approach Based Communication Skills Program on adults communication skills and cognitive flexibility levels. The participants of the study, which was designed according to the experimental design with the pre-test post-test control group, were included in the study randomly among the employees of an international hotel chain operating in Turkey. There are 5 female and 6 male members in the experimental group and 6 female and 5 male members in the control group. The data of the study were collected with the Cognitive Flexibility Inventory (CFI), Communication Skills Scale-Adult Form (CSS-AF) and Personal Information Form. Within the scope of the research, the Rational Emotional Behavioral Approach-Based Communication Skills Training Program (REBA-CSTP), developed by the researchers and consisting of 90 minutes and 12 sessions, was applied to the individuals in the experimental group. No application was made to the control group. Follow-up measurements were made four weeks after administration of the post-test. Research data were analysed in SPSS 24.0 environment, differences between groups were analysed with Mann-Whitney U and Wilcoxon Signed Rank Test. As a result of the research, it was determined that REBA-CSTP increased the cognitive flexibility levels and communication skills of the experimental group members at a statistically significant level.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | November 10, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 2 |
Derginin tarandığı indeksler: ASOS İndeks, CiteFactor, ERIH PLUS, Eurasian Scientific Journal Index (ESJI)
Synergy International Journal of Field Education Research is licensed under Attribution-NonCommercial (CC BY-NC) 4.0 International License