Training Program in Primary Schools (TPPS) is designed by the Ministry of National Education (MoNE) for students attending the 3rd grade, disadvantaged students such as foreign nationals, asylum seekers, refugees or children of nomads and seasonal workers who do not have a special education diagnosis, and those who cannot acquire Turkish and Mathematics skills at a sufficient level. It was designed as a supportive program. The program was first tested as a pilot application in selected schools in the 2017-2018 academic year, and after the application results were found to be successful, it was expanded throughout the country as of the 2018-2019 academic year. The aim of this research is to examine the TPPS application and evaluate it from various dimensions in the light of the existing literature. In this context, written documents on the subject, especially the "Training Program in Primary Schools" and "Training Program in Primary Schools Directive" prepared by the Ministry of Education, were used as basic research material. TPPS consists of Turkish and Mathematics course achievements and psychosocial support services. A total of 16 topics related to Turkish lessons are included in the program; Regarding the mathematics course, 22 learning outcomes have been placed in three modules with a taxonomic understanding. In the program, 96 lesson hours are foreseen for Turkish language acquisitions and 64 lesson hours for Mathematics achievements. From the examination of the relevant literature, insufficient course hours, the program not covering the 2nd grades, insufficient educational materials, students' reluctance, parental indifference, student absenteeism, low additional course fees, teachers' lack of training on the subject, etc. It is understood that these factors negatively affect the implementation of TPPS.
İlkokullarda Yetiştirme Programı (İYEP) Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından 3. sınıfa devam eden öğrencilerden özel eğitim tanısı bulunmayan yabancı uyruklu, sığınmacı, mülteci ya da göçer ve mevsimlik işçi çocukları gibi dezavantajlı öğrencilerden Türkçe ve Matematik becerilerini yeterli düzeyde edinemeyenlere yönelik olarak destekleyici bir program olarak tasarlanmıştır. Program ilk olarak 2017-2018 öğretim yılında belirlenen okullarda pilot uygulama olarak denenmiş, uygulama sonuçlarının başarılı bulunması üzerine 2018-2019 eğitim öğretim yılından itibaren ülke geneline yaygınlaştırılmıştır. Bu araştırmanın amacı İYEP uygulamasını incelemek ve mevcut literatür ışığında çeşitli boyutlarıyla değerlendirmektir. Bu çerçevede MEB tarafından hazırlanan “İlkokullarda Yetiştirme Programı” ve “İlkokullarda Yetiştirme Programı Yönergesi” başta olmak üzere konuyla ilgili yazılı dokümanlardan temel araştırma materyali olarak yararlanılmıştır. İYEP, Türkçe ve Matematik dersi kazanımları ile psikososyal destek hizmetlerinden oluşmaktadır. Programda Türkçe dersiyle ilgili toplam 16; Matematik dersiyle ilgili ise 22 kazanım taksonomik bir anlayışla üçer modüle yerleştirilmiştir. Programda Türkçe kazanımları için 96, Matematik kazanımları için ise 64 ders saati öngörülmüştür. İlgili literatürün incelenmesinden ders saatlerinin yetersiz olması, programın 2. sınıfları kapsamaması, eğitim materyallerinin yetersiz olması, öğrencilerin isteksiz olması, veli ilgisizliği, öğrenci devamsızlığı, ek ders ücretlerinin düşüklüğü, öğretmenlerin konuyla ilgili eğitim eksiklikleri vb. faktörlerin İYEP uygulamasını olumsuz etkilediği anlaşılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Primary Education |
Journal Section | Derleme Makale |
Authors | |
Early Pub Date | March 1, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | December 4, 2023 |
Acceptance Date | March 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 1 |
Derginin tarandığı indeksler: ASOS İndeks, CiteFactor, ERIH PLUS, Eurasian Scientific Journal Index (ESJI)
Synergy International Journal of Field Education Research is licensed under Attribution-NonCommercial (CC BY-NC) 4.0 International License