BibTex RIS Cite

Organik Yaş Meyve ve Sebzelerin Doğrudan Pazarlanmasında Tüketici Memnuniyeti

Year 2013, Issue: 1 - Year: 2013 Issue: 1, 83 - 87, 01.02.2013

Abstract

Tüketici memnuniyeti, işletmelerin üzerinde durduğu önemli kavramlardan birisidir. Bu nedenle üreticiler, sattıkları ürünler karşısında
tüketicilerin memnuniyet dereceleri hakkında bilgi sahibi olmak isterler. Bu çalışmada, Bilecik ili Pazaryeri ilçesine bağlı Kınık köyünde
faaliyet gösteren Organik Tarım Çiftliğine üye ve doğrudan pazarlama (abone) sistemi yoluyla organik yaş meyve ve sebze satın almayı
tercih eden tüketicilerin, bu sistem ile ilgili beklenti ve memnuniyetleri araştırılmıştır. Bu amaca ulaşmak için 110 tüketiciye anket
uygulaması gerçekleştirilmiştir. Tüketicilerin memnuniyet derecelerinin belirlenmesinde 5’li likert ölçeğinden yararlanılmıştır. Sonuç
olarak, tüketicilerin %52,8’inin organik yaş meyve ve sebzeleri sağlıklarına özen gösterdikleri için bu ürünleri tercih ettikleri, geliri 2000
TL ve üstü olan tüketicilerin %47,3’nün bu ürünlerin fiyatlarını pahalı buldukları, tüketicilerin tat, besin değeri ve ürün kalitesi
bakımından da bu ürünlerden çok memnun oldukları belirlenmiştir.

Consumer Satisfaction in Direct Marketing of Organic Fresh Fruits and Vegetables

Year 2013, Issue: 1 - Year: 2013 Issue: 1, 83 - 87, 01.02.2013

Abstract

Consumer satisfaction is one of the concepts regarded as important by enterprises. Thus, producers desire to be informed of the consumers’ levels of satisfaction with respect to the crops they sell. This study researches the expectations and satisfaction of consumers who are members of the Organic Agriculture Farm operating in the village of Kinik located in Pazaryeri, Bilecik and prefer to purchase organic fruits and vegetables through direct marketing (subscription) system. To that end, a questionnaire survey was conducted on 110 consumers. 5-point Likert scale was made use of to determine the consumers’ levels of satisfaction. As a result, it was found that 52.8% of consumers prefer organic fruits and vegetables for the care for their health, that 47.3% of consumers whose income is above TL 2000 find the price of these crops expensive, and that consumers are highly satisfied with these crops in terms of taste, nutritional value and product quality

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA99KP36NZ
Journal Section Research Article
Authors

Süleyman Karaman

Damla Özsayın This is me

Hasan Karahan This is me

Publication Date February 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Issue: 1 - Year: 2013 Issue: 1

Cite

APA Karaman, S., Özsayın, D., & Karahan, H. (2013). Consumer Satisfaction in Direct Marketing of Organic Fresh Fruits and Vegetables. Reserach Journal of Agricultural Sciences(1), 83-87.
AMA Karaman S, Özsayın D, Karahan H. Consumer Satisfaction in Direct Marketing of Organic Fresh Fruits and Vegetables. Tarım Bilim. Araşt. Derg. (online). February 2013;(1):83-87.
Chicago Karaman, Süleyman, Damla Özsayın, and Hasan Karahan. “Consumer Satisfaction in Direct Marketing of Organic Fresh Fruits and Vegetables”. Reserach Journal of Agricultural Sciences, no. 1 (February 2013): 83-87.
EndNote Karaman S, Özsayın D, Karahan H (February 1, 2013) Consumer Satisfaction in Direct Marketing of Organic Fresh Fruits and Vegetables. Reserach Journal of Agricultural Sciences 1 83–87.
IEEE S. Karaman, D. Özsayın, and H. Karahan, “Consumer Satisfaction in Direct Marketing of Organic Fresh Fruits and Vegetables”, Tarım Bilim. Araşt. Derg. (online), no. 1, pp. 83–87, February 2013.
ISNAD Karaman, Süleyman et al. “Consumer Satisfaction in Direct Marketing of Organic Fresh Fruits and Vegetables”. Reserach Journal of Agricultural Sciences 1 (February 2013), 83-87.
JAMA Karaman S, Özsayın D, Karahan H. Consumer Satisfaction in Direct Marketing of Organic Fresh Fruits and Vegetables. Tarım Bilim. Araşt. Derg. (online). 2013;:83–87.
MLA Karaman, Süleyman et al. “Consumer Satisfaction in Direct Marketing of Organic Fresh Fruits and Vegetables”. Reserach Journal of Agricultural Sciences, no. 1, 2013, pp. 83-87.
Vancouver Karaman S, Özsayın D, Karahan H. Consumer Satisfaction in Direct Marketing of Organic Fresh Fruits and Vegetables. Tarım Bilim. Araşt. Derg. (online). 2013(1):83-7.