Bu çalışmada Kur‟ân metninin kendine has okuma biçimi olan tilâvet üslubunun tarifi ve mahiyeti üzerinde durulacaktır. Konuya başlarken öncelikle kıraat ve tilâvet kavramlarına ve bu ikisi arasındaki farka değinilecektir. Özellikle, tarihî süreç içerisinde bu kavramlara farklı anlamlar yüklenmesi sebebiyle karşılaşılan bazı yanlış algılamalara veya değerlendirmelere vurgu yapılacaktır. İkinci aşamada mutlak bir okuma biçimi olan kıraati özel bir okuma biçimi olan tilâvete dönüştüren ana etmenlerin neler olabileceği sorgulanacaktır. Bu bağlamda „tilâvetin unsurları nelerdir, herhangi bir okumayı tilâvet yapan şey nedir, neyi/neleri dışarıda tutarsak tilâvet yapmış olmayız?‟ soruları makalenin ana eksenini oluşturmaktadır. Bu temel sorulara cevap aranırken özellikle müzikal/ezgisel tavır, konuşma dilinde bulunmayan bazı fonetik uygulamalar ve anlamı yansıtmaya yönelik bir takım özel ses kullanımları dikkate alınarak bu unsurların konu ile bağlantısına değinilecektir. Çalışma içerisinde, tilâveti oluşturan temel unsurların özellikle bu üç husus olduğuna vurgu yapılacaktır. Çalışmada esas alınan özel anlamıyla, tilâvetin mahiyetini bu temeller üzerine oturtmak, özellikle tilâvet alanında çalışma yapan araştırmacıları kavramsal algı yanlışlarından kurtaracak ve tilâvetin daha doğru bir zeminde anlaşılmasına yardımcı olacaktır. Ayrıca, bu çalışmayla Kur‟ân okuma biçimleri arasındaki temel farkların kavranması ve uygulamada daha başarılı sonuçlar elde edilmesine katkı sunulması hedeflenmiştir. Bu vesile ile Kur‟an-ı Kerim‟i tilâvet üslûbu ile okumanın önemi ve bu konuda özel bir hassasiyet gösterilmesi gereği de anlaşılmış olacaktır.
Tefsir Kıraat Tilâvet Tecvid Kur’ân Okuma Tilâvetin Unsurları
In this study; the definition and nature of the 'tilāwat' style, which is the unique way of reading the text of the Qurʾān, will be emphasized. First of all, the concepts of qirāʾāt and tilāwat and the difference between these two will be mentioned. Special emphasis will be placed on some misperceptions or evaluations encountered due to the different meanings attributed to these concepts in the historical process. In the second stage, it will be questioned what the main factors might be that transform the qirāʾāt, which is an absolute tilāwat style, into tilāwat, which is a special way of tilāwat. In this context, the questions of "What are the elements of tilāwat, what makes any reading tilāwat, what or what we remove, we do not have tilāwat?" constitute the main axis of the article. While looking for answers to these basic questions, the connection of these elements with the subject will be discussed, taking into account especially the musical / melodic attitude, some phonetic applications that are not found in the spoken language, and some special sound uses to reflect the meaning. In the study, it will be emphasized that the basic elements that make up the tilāwat are especially these three issues. Putting the nature of tilāwat on these foundations, with the special meaning taken as a basis in the study, will save researchers working in the field of tilāwat from conceptual perception mistakes and will help to understand tilāwat on a more accurate basis. In addition, with this study, it is aimed to comprehend the main differences between the ways of tilāwat the Qur'an and to contribute to obtaining more successful results in practice. By this means, the importance of tilāwat the Qur'an with the tilāwat style and the need to show special sensitivity in this regard will be understood.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Recitation of the Qur'an and Qiraat, Tafsir |
Journal Section | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Authors | |
Early Pub Date | October 24, 2023 |
Publication Date | October 30, 2023 |
Submission Date | May 18, 2023 |
Acceptance Date | October 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |