The first
period of the post-sahabah (companions of the prophet Muhammed) period (65-135
a. h.) in the Islamic literature is the period of tabi’in (successors of
sahabah). Chronologically, its proximity to the period of risalah makes the
views of the scholars of the period - often as a reference - valuable. In this
period, in which the traces of intellect-narration balance change in favor of
the intellect can be seen, the influence of other religions and cultures,
especially Judaism, entered an upward trend. There are those who criticize this
literature called “Israiliyyat in the Qur’an exegesis” as well as those who
criticize it as a whole. The subject of the research in this context is Ismail
Cerrahoğlu’s approach in his two-volume-book named The History of the Qur’an
Exegesis to the exegesis and Israiliyyat in tabi’in period. Cerrahoğlu has
an important place in the exegesis studies in Turkey. When Cerrahoğlu examines
the subject, he discusses the leading exegesis schools and a few of
commentators of the period in detail. However, that part was excluded as we
think it is out of the scope of this study. In this study, with the document
analysis method, the Qur’an exegesis and Israiliyyat literature in the tabi’in
period will be examined. Also, in order to contribute to the comprehension of
the research subject, sahabah exegesis and tabi’in exegesis will be compared.
Bilmen, Ömer Nasuhi. Büyük Tefsir Tarihi Tabakatü’l-Müfessirîn. 2 Cilt. İstanbul: Bilmen Yayınevi, 1973.
Birışık, Abdülhamid. “Katâde b. Diâme”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 25: 22-23. Ankara: TDV Yayınları, 2002.
Buharî, İsmail Ebu Abdillah. “Kûlû Amenna Billahi ve mâ Ünzile İleynâ”. Sahihu’l-Buharî. 6. Beyrut: Daru Tavki’n-Necat, 1422.
Câhız, Amr b. Bahr. el-Beyân ve’t-tebyîn. 3 Cilt. Beyrut: Daru ve Mektebetu Hilal, 1423.
Cerrahoğlu, İsmail. Kur’ân Tefsirinin Doğuşu ve Buna Hız Veren Âmiller. Ankara Üniversitesi, 1968.
Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Tarihi. 2 Cilt. Diyanet İşleri Başkanlığı, 1988.
Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Usulü. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi, 1971.
Ebû Dâvûd, Süleyman bin Eş’âs. “Babu’l-Hadis an Benî İsrâil”. Sünenu Ebu Davud. 3. Beyrut: el-Mektebetu’l-Asriyye, ts.
Erkit, Turan. Sahabe ve Tabiin Döneminde Müteşâbih Sıfatların Yorumu. Yüksek Lisans, Çukurova Üniversitesi, 2009.
Gördük, Yunus Emre. Tâbiîn Dönemine Kur’ân Tefsiri -Nâfi` Mevlâ İbn Ömer Örneği-. İstanbul: Siyer Yayınları, 2017.
Hamidullah, Muhammad. Aziz Kur’an. Beyan Yayınları, 2000.
İbn Haldun, Abdurrahman b. Muhammed b. Muhammed. Kitâbü’l-iber ve divânü’l-mübtede ve’l-haber fî eyyâmi’l-Arab ve’l-acem ve’l-berber ve men asarahum min zevi’s sultâni’l-ekber. 2. Bs, 8 Cilt. Beyrut: Daru’l-Fikr, 1408.
İbn Hallikan, İbrahim b. Ebubekr. Vefeyâtü ’l-a’yân ve enbâi ebnâî’z-zaman. 7 Cilt. Beyrut: Daru Sadr, 1900.
İbn Kesir, Ebu’l-Fida İsmail b. Ömer. Tefsîru’l-Kur’ani’l-azim. 2. Bs, 8 Cilt. Daru Tayyibe Li’n-Neşri ve’t-Tevzi’, 1420.
Karataş, Ali. Tefsir Geleneğinde Rivayet. Diyarbakır: A grafik, 2015.
Sahâbe
sonrası ilk dönemin İslam literatüründeki karşılığı tabiîn dönemidir (h.
65-135). Kronolojik olarak o dönemin risâlet dönemine yakınlığı, dönemin âlimlerinin
tefsire dair ortaya koydukları -çoğu zaman referans niteliğindeki- görüşleri
değerli kılmaktadır. Yine tefsirde akıl-nakil dengesinin akıl lehine değişmeye başladığının
izlerinin görüldüğü bu dönemde, başta Yahudilik olmak üzere diğer din ve
kültürlerin tefsirde etkisi artma eğilimine girmiştir. Tefsirde İsrâiliyat
kavramıyla ifade edilen bu literatüre eleştirel yaklaşanlar olduğu gibi topyekûn
karşı çıkanlar da vardır. Bu bağlamda araştırmanın konusu, Türkiye tefsir
çalışmalarında önemli bir yeri olan İsmail Cerrahoğlu’nun iki ciltlik Tefsir
Tarihi adlı eserinde tâbiîn dönemi tefsirine ve o dönemdeki İsrâiliyat’a
dair yaklaşımlarıdır. Cerrahoğlu, konuyu ele alırken dönemin tefsir ekolleri ve
önde gelen müfessirlerinden bazılarını da detaylı bir şekilde incelemektedir;
ancak o kısım, bu araştırmanın sınırlarını aşar düşüncesiyle kapsam dışında
tutulmuştur. Çalışmada, tâbiîn dönemi tefsiri ve İsrâiliyat literatürü doküman
analizi yöntemiyle ele alınırken araştırma konusunun kavranmasına katkı
sağlaması amacıyla sahâbe tefsiri ile tâbiîn tefsiri karşılaştırmalı olarak
ortaya konulacaktır.
Bilmen, Ömer Nasuhi. Büyük Tefsir Tarihi Tabakatü’l-Müfessirîn. 2 Cilt. İstanbul: Bilmen Yayınevi, 1973.
Birışık, Abdülhamid. “Katâde b. Diâme”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 25: 22-23. Ankara: TDV Yayınları, 2002.
Buharî, İsmail Ebu Abdillah. “Kûlû Amenna Billahi ve mâ Ünzile İleynâ”. Sahihu’l-Buharî. 6. Beyrut: Daru Tavki’n-Necat, 1422.
Câhız, Amr b. Bahr. el-Beyân ve’t-tebyîn. 3 Cilt. Beyrut: Daru ve Mektebetu Hilal, 1423.
Cerrahoğlu, İsmail. Kur’ân Tefsirinin Doğuşu ve Buna Hız Veren Âmiller. Ankara Üniversitesi, 1968.
Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Tarihi. 2 Cilt. Diyanet İşleri Başkanlığı, 1988.
Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Usulü. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi, 1971.
Ebû Dâvûd, Süleyman bin Eş’âs. “Babu’l-Hadis an Benî İsrâil”. Sünenu Ebu Davud. 3. Beyrut: el-Mektebetu’l-Asriyye, ts.
Erkit, Turan. Sahabe ve Tabiin Döneminde Müteşâbih Sıfatların Yorumu. Yüksek Lisans, Çukurova Üniversitesi, 2009.
Gördük, Yunus Emre. Tâbiîn Dönemine Kur’ân Tefsiri -Nâfi` Mevlâ İbn Ömer Örneği-. İstanbul: Siyer Yayınları, 2017.
Hamidullah, Muhammad. Aziz Kur’an. Beyan Yayınları, 2000.
İbn Haldun, Abdurrahman b. Muhammed b. Muhammed. Kitâbü’l-iber ve divânü’l-mübtede ve’l-haber fî eyyâmi’l-Arab ve’l-acem ve’l-berber ve men asarahum min zevi’s sultâni’l-ekber. 2. Bs, 8 Cilt. Beyrut: Daru’l-Fikr, 1408.
İbn Hallikan, İbrahim b. Ebubekr. Vefeyâtü ’l-a’yân ve enbâi ebnâî’z-zaman. 7 Cilt. Beyrut: Daru Sadr, 1900.
İbn Kesir, Ebu’l-Fida İsmail b. Ömer. Tefsîru’l-Kur’ani’l-azim. 2. Bs, 8 Cilt. Daru Tayyibe Li’n-Neşri ve’t-Tevzi’, 1420.
Karataş, Ali. Tefsir Geleneğinde Rivayet. Diyarbakır: A grafik, 2015.
Kayacan, M. (2019). İsmail Cerrahoğlu’nun Tâbiîn Dönemi Tefsiri ve İsrâiliyat Literatürüne Bakışının Analizi. Tefsir Araştırmaları Dergisi, 3(1), 66-84. https://doi.org/10.31121/tader.516650
AMA
Kayacan M. İsmail Cerrahoğlu’nun Tâbiîn Dönemi Tefsiri ve İsrâiliyat Literatürüne Bakışının Analizi. TADER. April 2019;3(1):66-84. doi:10.31121/tader.516650
Chicago
Kayacan, Murat. “İsmail Cerrahoğlu’nun Tâbiîn Dönemi Tefsiri Ve İsrâiliyat Literatürüne Bakışının Analizi”. Tefsir Araştırmaları Dergisi 3, no. 1 (April 2019): 66-84. https://doi.org/10.31121/tader.516650.
EndNote
Kayacan M (April 1, 2019) İsmail Cerrahoğlu’nun Tâbiîn Dönemi Tefsiri ve İsrâiliyat Literatürüne Bakışının Analizi. Tefsir Araştırmaları Dergisi 3 1 66–84.
IEEE
M. Kayacan, “İsmail Cerrahoğlu’nun Tâbiîn Dönemi Tefsiri ve İsrâiliyat Literatürüne Bakışının Analizi”, TADER, vol. 3, no. 1, pp. 66–84, 2019, doi: 10.31121/tader.516650.
ISNAD
Kayacan, Murat. “İsmail Cerrahoğlu’nun Tâbiîn Dönemi Tefsiri Ve İsrâiliyat Literatürüne Bakışının Analizi”. Tefsir Araştırmaları Dergisi 3/1 (April 2019), 66-84. https://doi.org/10.31121/tader.516650.
JAMA
Kayacan M. İsmail Cerrahoğlu’nun Tâbiîn Dönemi Tefsiri ve İsrâiliyat Literatürüne Bakışının Analizi. TADER. 2019;3:66–84.
MLA
Kayacan, Murat. “İsmail Cerrahoğlu’nun Tâbiîn Dönemi Tefsiri Ve İsrâiliyat Literatürüne Bakışının Analizi”. Tefsir Araştırmaları Dergisi, vol. 3, no. 1, 2019, pp. 66-84, doi:10.31121/tader.516650.
Vancouver
Kayacan M. İsmail Cerrahoğlu’nun Tâbiîn Dönemi Tefsiri ve İsrâiliyat Literatürüne Bakışının Analizi. TADER. 2019;3(1):66-84.