Kur’ân’ın ilk muhatapları, Hz. Peygamber’in (sas) yaşamına şahit
olan sahabe-i kirâm kuşağıydı. Onların öğrencileri olan ikinci kuşak ise
“tâbiûn” diye anılmaktadır. Bir bakıma tâbiîler, ashâb ile gelecek kuşaklar
arasında köprü görevini üstlenmişlerdir. Tâbiî bilginler içinde “mevâlî”ye
mensup olanların oranı oldukça fazladır. İslami ilimlerin temelini oluşturacak
binlerce rivâyet, bilgi ve yorum onlar sayesinde elimize ulaşmıştır. Bu
makalede tâbiûn kuşağının parlak simalarından olan Nâfi‘ Mevla İbn Ömer’in
fıkhî âyetlerle ilgili rivâyetleri ele alınacaktır. İbn Ömer’in hem öğrencisi
hem de günlük işlerinde yardımcısı olan Nâfi‘’in aktarımlarından, Kur’ân-ı
Kerîm’in onlar tarafından salt bir “tefsir” objesi olarak değil, doğrudan
hayatın içinde ve hayata dokunan bir ilâhî buyruklar bütünü olarak görüldüğü
anlaşılmaktadır. Diğer bir deyişle onlar âyetleri sadece “tefsir” etmek için
değil, gereklerine göre “amel” etmek için öğrenip, sonrakilere de o şuurla
öğretmeye çalışmışlardır.
The first interlocutors of the Qur'an were the sahabi who were
witnesses to the life of the Prophet Mohammad (pbuh). The second generation,
who is their student, is called “tabioun”. The tabioun in one sense undertook
the task of bridging sahabi and future generations. The proportion
of those belonging to “mawali” among the scholars belonging to the tabioun is
rather high. Thanks to them, thousands of narrations, information and
interpretations have arrived that will form the basis of Islamic sciences. In
this article, narrations of Nafi Mawla Ibn Umar, who is one of the leading
names of the tabioun, about the fiqh verses will be handled. It is
understood from the narrations of Nafi, both student of Ibn Umar and assistant
in daily affairs, that the Qur'an is not a pure object of tafsir by them.
Indeed, for them,
the Qur’an is the holy commandments, is in life, and is directly touching life.
In other words,
they did not only try to interpret the verses (tafsir activity), but to learn
to “act” as he ordered and then tried to teach those with the consciousness.
Subjects | Religious Studies |
---|---|
Journal Section | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2017 |
Submission Date | October 28, 2017 |
Acceptance Date | October 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 2 - Journal of Tafsir Researches |