Bu çalışma, bir müfessir ve eserinin örneğinde “Her müfessir kendi toplumuna ve zamanına hitap eder.” ifadesinin tam anlamını ortaya koymuştur. Çalışmada 19. yüzyılda Batı Afrika’nın Sokoto devletinin ilk veziriazamı olan Abdullah b. Fûdî’nin (ö. 1245/1829) hayatı ve Kifâyetü Duʿafâʾi’s-Sûdân fî Beyâni Tefsîri’l-Kurʾân adlı tefsir eseri üzerinde durulmuştur. Yaşadığı yüzyılda Batı Afrika’nın İslam düşüncesini etkileyen şahıslarından olan İbn Fûdî, ilk başta Ziyâ'ü't-te'vîl fî meâni’t-tenzîl adlı bir tefsir eseri kaleme almıştır. Bu eserin temel eğitim alan talebelere hitap etmediğini gören İbn Fûdî, bu eserden daha veciz bir eser meydana getirmiş, söz konusu eseri, Kifâyetü Duʿafâʾi’s-Sûdân fî Beyâni Tefsîri’l-Kurʾân olarak adlandırmıştır. Bu muhtasar eserini hazırlarken yaşadığı coğrafyayı ve zamanı dikkate alarak Kur’an ayetlerine, Nâfi kıraatinin Verş rivayetine ve Mâlikî mezhebinin görüşlerine uygun olacak şekilde Kur’an’ı yorumlamaya çalışmıştır. Bu çalışmada İbn Fûdî’ye özgün olan bu yaklaşım, eserinden alınan örneklerle değerlendirilmiştir. Makalede tümevarım yöntemiyle incelenen bu eserle ilgili değerlendirmeler tasvirî ve karşılaştırmalı olarak yapılmaya çalışılmıştır. İbn Fûdî’nin, kıraat farklılığı söz konusu olduğunda sadece Verş rivayetini; ahkâm konularında ise sadece Mâlikî görüşlerini değerlendirdiği tespit edilmiştir. İbn Fûdî’nin yorum örnekleri, her iki bağlamda diğer tefsir eserlerinden alınan örneklerle karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Bu inceleme sonucunda İbn Fûdî’nin farklı mezhebe mensup müelliflerin eserlerinden istifade etmiş olmasına rağmen, Kifâyetü Duʿafâʾi’s-Sûdân fî Beyâni Tefsîri’l-Kurʾân adlı eserinde, çok az istisna dışında, "Sadece Verş" ve "Sadece Maliki" olarak nitelendirdiğimiz tefsir yöntemine sıkı sıkıya bağlı kaldığı tespit edilmiştir.
Tefsir İbn Fûdî Kifâyetü Duʿafâʾi’s-Sûdân Mâlikî Verş kıraat Tefsir ve Kıraati Tefsir ve Fıkıh
This study illustrates the axiom “A mufassir (exegete) addresses his society and era”, with the case study of the life of Abdullah ibn Fodio (d. 1245/1829) and his tafsīr work titled Kifāyetu Ḍu'afāʾi's-Sūdān fî Bayâni Tafsīri'l-Kurʾān. Ibn Fodio is one of those who influenced the Islamic thought of 19th century West Africa. He was the first vizier of the Sokoto empire and was renowned for his remarkable insights in politics and scholarship. His foremost tafsir work, Ḍiya't-Ta'wīl Fī Ma'āni't-Tanzīl includes explanations based on al-qirāʾa al-mutawātira and the four Sunni schools of thought. Considering the complexity of this relatively sizable work, the author decided to abridge it to benefit students with basic knowledge. In doing this, he took into account the style of recitation and the school of thought widely known to the people in his geography and time. Thus, in Kifayetü Ḍu'afāʾi's-Sūdān, he attempted to maintain only interpretations that are in accordance with the Warsh riwaya of Nafi's qiraat and the views of the Maliki school of thought. Consequently, this paper explores this unique exegesis approach with a comparative analysis of the sample verses. In this article, this work was examined utilizing the inductive method, and the outcomes of the evaluation were provided in descriptive and comparative terms. The study reveals that Ibn Fodio only mentions the Warsh riwaya in cases of recitation differences and the Malikite opinions in cases of jurisprudential differences in opinion. Examples of Ibn Fodio's commentaries and those of other authors were compared in both contexts. Conclusively, it is revealed that, while Ibn Fodio benefitted from the writings of authors from various schools of thought, he carefully stuck to his tafsir approach, which we characterize as "Only Warsh" and "Only Maliki," in his Kifayetü Ḍu'afāʾi's-Sūdān, with very few exceptions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Authors | |
Early Pub Date | April 25, 2022 |
Publication Date | April 30, 2022 |
Submission Date | February 18, 2022 |
Acceptance Date | April 17, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 1 |