This study aims to develop a reliable, valid, and useful measurement tool that can measure performance in acting education. The study is descriptive research conducted using a general screening method. First of all, research was conducted into performance assessment tools in drama training by searching the literature, but no study on this topic could be found. In addition, the items for the measurement tools were created and asked to 7 experts together with the coefficient ratios and corrections were made as a result of the suggestions and an 8-item scale of 5-point Likert type was created. A pilot application was carried out to test the validity and reliability of the scale. The results obtained show that the scale developed for acting education has a significantly valid and reliable structure.
Bu çalışmada, oyunculuk eğitiminde performansı ölçebilecek güvenilir, geçerli ve kullanışlı bir ölçme aracı geliştirmek amaçlanmaktadır. Araştırma, genel tarama yöntemiyle yapılan betimsel bir çalışmadır. Öncelikle literatür taraması yapılarak oyunculuk eğitiminde performans değerlendirme araçları araştırılmış ancak konuyla ilgili herhangi bir çalışmaya ulaşılamamıştır. Bununla birlikte ölçme araçlarına yönelik maddeler oluşturularak katsayı oranları ile birlikte 7 uzmana sorularak öneriler neticesinde düzeltmeler yapılıp 5’li likert tipinde 8 maddelik bir ölçek oluşturulmuştur. Ölçeğin geçerlilik-güvenilirlik durumlarının test edilebilmesi için pilot uygulama yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar, oyunculuk eğitimi için geliştirilen ölçeğin önemli ölçüde geçerli ve güvenilir bir yapıya sahip olduğunu göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Theory of Theatre |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | May 4, 2024 |
Acceptance Date | May 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 1 |
Takvim-i Vekayi (تقويم وقايع)