Research Article
BibTex RIS Cite

Development of a Performance Evaluation Scale in Acting Training

Year 2024, Volume: 12 Issue: 1, 46 - 56, 30.06.2024

Abstract

This study aims to develop a reliable, valid, and useful measurement tool that can measure performance in acting education. The study is descriptive research conducted using a general screening method. First of all, research was conducted into performance assessment tools in drama training by searching the literature, but no study on this topic could be found. In addition, the items for the measurement tools were created and asked to 7 experts together with the coefficient ratios and corrections were made as a result of the suggestions and an 8-item scale of 5-point Likert type was created. A pilot application was carried out to test the validity and reliability of the scale. The results obtained show that the scale developed for acting education has a significantly valid and reliable structure.

References

  • Çalışlar, A. (1995). Tiyatro ansiklopedisi. TC Kültür Bakanlığı, Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Çelikoğlu, F., & Lehimler, E. (2019). Müzikal Doğaçlama Performans Değerlendirme Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Sanat Dergisi, 34, 203-211.
  • Demirci, M. (2019). Uzaktan Eğitimde Öğrenme Stillerine Dayalı Akademik Destek Hizmetlerinin Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Başarısına Etkisi (Doctoral Dissertation, Sakarya Universitesi (Turkey)).
  • James, W. (2018). Classroom Assessment: What Teachers Need To Know. Pearson/Allyn And Bacon.
  • Kurtuldu, K. (2010). Piyano Sınavı Değerlendirme Ölçeğinin Puanlayıcılara Yönelik Geçerlik Ve Güvenirliği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(31), 224-232.
  • Özata, C., & Kalyoncu, N. (2021). Bağlama Eğitiminde Başlangıç Düzeyine Yönelik Bir Performans Değerlendirme Ölçeği Geliştirme. Eurasian Journal Of Music And Dance, 19, 1-25.

Oyunculuk Eğitiminde Performans Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesi

Year 2024, Volume: 12 Issue: 1, 46 - 56, 30.06.2024

Abstract

Bu çalışmada, oyunculuk eğitiminde performansı ölçebilecek güvenilir, geçerli ve kullanışlı bir ölçme aracı geliştirmek amaçlanmaktadır. Araştırma, genel tarama yöntemiyle yapılan betimsel bir çalışmadır. Öncelikle literatür taraması yapılarak oyunculuk eğitiminde performans değerlendirme araçları araştırılmış ancak konuyla ilgili herhangi bir çalışmaya ulaşılamamıştır. Bununla birlikte ölçme araçlarına yönelik maddeler oluşturularak katsayı oranları ile birlikte 7 uzmana sorularak öneriler neticesinde düzeltmeler yapılıp 5’li likert tipinde 8 maddelik bir ölçek oluşturulmuştur. Ölçeğin geçerlilik-güvenilirlik durumlarının test edilebilmesi için pilot uygulama yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar, oyunculuk eğitimi için geliştirilen ölçeğin önemli ölçüde geçerli ve güvenilir bir yapıya sahip olduğunu göstermiştir.

References

  • Çalışlar, A. (1995). Tiyatro ansiklopedisi. TC Kültür Bakanlığı, Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Çelikoğlu, F., & Lehimler, E. (2019). Müzikal Doğaçlama Performans Değerlendirme Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Sanat Dergisi, 34, 203-211.
  • Demirci, M. (2019). Uzaktan Eğitimde Öğrenme Stillerine Dayalı Akademik Destek Hizmetlerinin Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Başarısına Etkisi (Doctoral Dissertation, Sakarya Universitesi (Turkey)).
  • James, W. (2018). Classroom Assessment: What Teachers Need To Know. Pearson/Allyn And Bacon.
  • Kurtuldu, K. (2010). Piyano Sınavı Değerlendirme Ölçeğinin Puanlayıcılara Yönelik Geçerlik Ve Güvenirliği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(31), 224-232.
  • Özata, C., & Kalyoncu, N. (2021). Bağlama Eğitiminde Başlangıç Düzeyine Yönelik Bir Performans Değerlendirme Ölçeği Geliştirme. Eurasian Journal Of Music And Dance, 19, 1-25.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Theory of Theatre
Journal Section Research Article
Authors

Tufan Emre Ünal 0000-0002-2795-7385

Ayşe Pınar Aras 0000-0003-4340-864X

Publication Date June 30, 2024
Submission Date May 4, 2024
Acceptance Date May 13, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Ünal, T. E., & Aras, A. P. (2024). Oyunculuk Eğitiminde Performans Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesi. Takvim-I Vekayi, 12(1), 46-56.

Takvim-i Vekayi (تقويم وقايع)